Vademecum informacji dla pośredników i agencji na czas trwania epidemii koronawirusa

Ostatnie dwa-trzy tygodnie postawiły na głowie większość branż, światowych gospodarek oraz samego myślenia o biznesie. Dlatego zdecydowaliśmy się na przygotowanie jednego materiału, w którym będą zbierane wszystkie aktualności i porady, z który mogą korzystać agencje nieruchomości i pośrednicy.

Pod tym linkiem będą zbierane oraz aktualizowane wszystkie wiadomości i informacje dotyczące pracy agencji i pośredników w czasie trwania epidemii koronawirusa. Artykuł będzie stale aktualizowany o nowe treści. 

Jest dostępna Tarcza Antykryzysowa dla pośredników i agencji - oto jak uzyskać pieniądze na działalność

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, prezydent Andrzej Duda we wtorkowy wieczór podpisał trzy ustawy tworzące "tarczę antykryzysową". Podpisane ustawy wchodzą w życie pierwszego kwietnia. Oto krótki poradnik, jak zdobyć pieniądze na funkcjonowanie agencji z ZUS.

Wszystkie wiadomości oraz linki do odpowiednich wniosków w ZUS, znajdziecie w materiale niżej. 

Jak prowadzić agencję nieruchomości w czasie epidemii - porady dla pośredników

W ostatnich tygodniach pisaliśmy już jak prowadzić sprzedaż i najem ofert w czasie epidemii. Podpowiadaliśmy też jakich narzędzi używać i na co zwracać uwagę w procesie przeprowadzania transakcji. Pora na garść porad ogólnych.

Nadmiar czasu w biurze (bądź jeżeli w grę wchodzi praca zdalna), bądź w domu, nie musi być wcale zmarnowany. Postarajmy się go wykorzystać w ten sposób, by z jednej strony nadal być w stałym kontakcie z klientami oraz podwykonawcami, a z drugiej, by jak najlepiej przygotować się do czasów po ustaniu epidemii.

Porady przygotowane nt. temat przez ekspertów jednego z najbardziej doświadczonych biur, znajdziecie w materiale poniżej. 

 Umowy na wyłączność - wygraną w obecnej sytuacji

Musisz pilnie sprzedać nieruchomość? I nie możesz czekać na koniec samoizolacji spowodowanej epidemią koronawirusa? W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy agencji nieruchomości wraz z umową na wyłączność.

Sytuacje na rynku nieruchomości mogą być różne. I niektórzy nie mogą się wstrzymać ze sprzedażą nieruchomości do końca epidemii. W takim wypadku trzeba zachować ostrożność w kontaktach i powierzyć sprawę specjalistom. Umowa na wyłączność sprawi, że cała uwaga będzie poświęcona naszej ofercie.

Z całym materiałem można zapoznać się poniżej. 

Jak rozwijać najem krótkoterminowy w czasach stanu epidemii

Najem krótkoterminowy to specyficzna branża nieruchomości, w której można liczyć na spore zyski. Niestety, pandemia koronawirusa i wprowadzenie stanu epidemii szybko ukróciła dochodowy do tej pory biznes. Tłumaczymy, jak można korzystać na nieruchomościach kupionych w tym celu, mimo epidemii.

Najprostszym rozwiązaniem z perspektywy właściciela nieruchomości może okazać się po prostu sprzedaż lokalu w atrakcyjnej cenie, póki te utrzymują się jeszcze na wysokich, znanych z poprzednich miesięcy, poziomie.

Ci, którzy nie chcą pożegnać się ze swoją inwestycją, mogą poczekać na uchwalanie rządowej "tarczy antykryzysowej", która może złagodzić skutki braku najemców w najbliższych tygodniach i miesiącach.

Istnieją jeszcze dwa rozwiązania, które właściciele lokali przewidzianych na najem krótkoterminowy powinni rozważyć. Zawsze istnieje możliwość zamiany działalności na najem długoterminowy. Oczywiście, jest to biznes mniej dochodowy niż krótkoterminowy najem turystom, ale za to jest bezpieczniejszy.

Ostatnią z możliwości jest przeznaczenie swojego lokalu pod mieszkanie podlegające kwarantannie. Z taką inicjatywą wyszło Stowarzyszenie Mieszkanicznik zrzeszające 14 tys. osób z ponad 50 tys. mieszkań na wynajem w dwudziestu największych miastach Polski.

Szczegóły proponowanej tarczy antykryzysowej można poznać w artykule poniżej. 

Jak przygotować mieszkanie pod wizytę online?

Jeśli chcemy wystawić mieszkanie na sprzedaż lub na wynajem, należy zadbać o to, aby efektownie się prezentowało i dzięki temu szybko znalazło nabywcę. Podpowiadamy, co warto zrobić, gdy w ramach zalecenia "zostań w domu", nie mamy możliwości zakupu dodatków, które by uatrakcyjniły wystrój mieszkania.

Pierwsza z nich to porządek, bo nikt nie kupi lub wynajmie brudnego i zagraconego mieszkania. Należy zatem:

  • Usunąć stare i zniszczone meble oraz poplamione dywany,
  • pochować lub wynieść rodzinne bibeloty, a w łazience niepotrzebne kosmetyki,
  • odkurzyć wszystkie pomieszczenia (łącznie ze ścianami),
  • umyć okna oraz uprać zasłony lub firany (jeśli pozostaną),
  • umyć podłogi, szafki w kuchni, urządzenia sanitarne w łazience (czyli wannę lub kabinę, umywalkę, sedes). Pamiętajmy, że kuchnia i łazienka, to pomieszczenia, na które przyszli lokatorzy zwracają szczególną uwagę, więc powinny one lśnić czystością.

Kolejna kwestia to stworzenie wrażenia, że prezentowane pomieszczenia są przestronne i funkcjonalne. Warto więc poprzestawiać w odpowiedni sposób meble i dodatki. Najlepiej zatem, aby duże meble stały pod ścianą, a środek był możliwie wolny. W ten sposób optycznie powiększymy przestrzeń mieszkania.

Należy też zwrócić uwagę na światło, zarówno naturalne i sztuczne. Jeśli w pomieszczeniach jest niewiele okien, warto zdjąć firanki. Oświetlenie górne, kinkiety i lampy stojące powinny być idealnie czyste. Jeśli mamy w domu jakieś ładne i zadbane kwiaty to warto je wyeksponować.

O tym jak przygotować zdjęcia oraz prezentację online, możecie przeczytać w artykule poniżej. 

Jak przy ograniczonym kontakcie międzyludzkim wynająć mieszkanie

Ministerstwo Zdrowia zdecydowało, że obecnie nie można prowadzić najmu krótkoterminowego. Ale nadal istnieje możliwość najmu długoterminowego, choć obrót nieruchomościami jest zdecydowanie utrudniony. Jak przeprowadzić transakcję najmu mieszkania w czasie pandemii - radzi ekspert.

Jeżeli klient jest zdecydowany na wynajem nieruchomości, to w którymś momencie zaistnieje potrzeba spotkania się i podpisania umowy najmu. Spotkanie można odbyć przy zachowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa, albo z wynajmującym, albo z pośrednikiem, który następnie przekaże wzajemnie stronom podpisane w jego obecności egzemplarze umowy.

Istnieją też inne możliwości. - Można nie spotykać się ani z pośrednikiem, ani z właścicielem, przesłać wzajemnie do siebie umowę najmu, podpisać i wysłać pocztą tradycyjną drugiej stronie oryginał podpisanej umowy. Jednak, aby mieć pewność, że pod umową figuruje podpis osoby wskazanej w umowie jako wynajmujący, czy też najemca, taki podpis powinien być poświadczony w kancelarii notarialnej przez notariusza. Będzie więc istniała konieczność wizyty u notariusza. Czyli forma zdalna raczej odpada, jeśli chcemy mieć pewność, że umowę podpisała właściwa osoba, a umowa ta nas w odpowiedni sposób zabezpiecza - instruuje Joanna Lebiedź, właściciel Lebiedź Nieruchomości.

Pewnym wyjściem może być za to posiadanie przez obie strony podpisu elektronicznego. - Inaczej sytuacja wygląda, jeśli obie strony umowy dysponują kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wówczas mogą umowę podpisać zdalnie. Jedna strona podpisuje, opatruje elektronicznym certyfikowanym podpisem i wysyła drugiej stronie, która podpisuje dokument i ze swojej strony odsyła go także z podpisem kwalifikowanym. - podpowiada ekspertka.

By poznać pełną wypowiedź ekspertki, zapraszamy do materiału poniżej. 

Jakie dokumenty można udostępnić online klientowi

Obrót nieruchomościami wiąże się nierozłącznie z setkami dokumentów. Ich pozyskiwanie obecnie jest utrudnione, ale część z nich można uzyskać online. W zasadzie, by kupić nieruchomość, jest potrzebna jedynie fizyczna wizyta u notariusza i w banku (w przypadku kredytu).

Szeroko pojęta branża nieruchomości od dawna postuluje wprowadzenie wielu narzędzi, dzięki którym byłby możliwy zakup nieruchomości całkowicie online. Wśród najważniejszych możliwych do uzyskania dokumentów są informacje z Księgi Wieczystej. EKW, czyli Elektroniczna Księga Wieczysta umożliwia pobieranie odpowiednich wypisów zupełnie zdalnie. Więcej na ten temat pisaliśmy w materiale poniżej.

Ale to nie koniec. - Wiemy, że niektóre urzędy są zamknięte dla klientów, ale wnioski o wydanie dokumentów przyjmowane są via e-mail, poprzez skrzynki kontaktowe wywieszone przed urzędami, lub poprzez platformę EPUAP. Tak zamówione dokumenty, po uprzednim opłaceniu wniosku, wysyłane są do klienta lub do osoby przez niego umocowanej pocztą tradycyjną. - mówi ekspertka. 

Więcej na temat dokumentów udostępnianych online, możecie przeczytać w artykule poniżej.

Jak pokazać dom online - narzędzia

Pośrednicy nieruchomości to jedna z wielu grup zawodowych, która może ucierpieć z powodu zwiększenia izolacji mieszkańców. Znaczna część ich pracy polega na bezpośrednich rozmowach z klientami oraz na wizytach lokalnych w wybranych nieruchomościach. Oto garść porad, jak kontynuować pracę pozostając w domu.

Ze względu na wprowadzenie w kraju stanu zagrożenia epidemicznego, Polacy zostali wezwani do ograniczenia kontaktów między sobą i wychodzenia z domu jedynie w razie potrzeby. Nic dziwnego, że oglądanie nieruchomości z klientem oraz ustalanie warunków współpracy podczas kontaktu bezpośredniego jest bardzo utrudnione. 

Z pomocą na szczęście przychodzą nowoczesne technologie, które umożliwiają rozmowy online. Agenci i sprzedawcy nie są ograniczeni jedynie do telefonu. W sukurs przychodzą wszelkie aplikacje do wideorozmów.

Wśród nich można wymienić te najbardziej powszechne jak aplikacja Messenger czy Skype, ale do kontaktu bardziej profesjonalnego warto skorzystać np. aplikacji ZOOM. W ten sposób można bez przeszkód porozmawiać, ustalić warunki, przekazać niezbędne informacje oraz zaprezentować nieruchomość.

Ale wideorozmowy i streamy to dopiero początek. Istnieją narzędzia, które praktycznie przenoszą do wirtualnego świata takie czynności jak np. pokaz nieruchomości. W obecnej sytuacji takie aplikacje jak Evryplace oraz SpotBrowser mogą okazać się niezwykle przydatne.

Właśnie teraz, jak nigdy wcześniej, jest czas, by oferty umieszczane na serwisach internetowych były maksymalnie przejrzyste, atrakcyjne wizualnie i czytelne. Chodzi nie tylko o rzetelny opis oraz estetyczne zdjęcia. Sprzedawcy i pośrednicy powinni skorzystać z innych narzędzi, które ułatwiają zorientowanie się kupcom w proponowanym zakupie.

W tym celu powstały takie aplikacje jak otoagenci czy Roomstyler. To tylko najciekawsze z istniejących aplikacji, dzięki którym nawet bez znajomości takich programów jak AutoCAD czy Archicad uda się nam stworzyć estetyczny rzut pomieszczenia wraz ze wszystkim wymiarami.

Wszystkie opisane narzędzia i aplikacje znajdziecie w materiale poniżej. 

Biurko zamiast biura

Praca zdalna jawiła się kiedyś jako niespełniony sen wielu pracowników korporacji. Ale przymus takiej formy zatrudnienia otwiera oczy. W domu pracuje się ciężko, jest się rozpraszanym, trudno znaleźć wygodne miejsce, a ponadto pracujemy dłużej. Oto parę rad, jak przygotować się do pracy w domu.

Biurko, szafkę bądź inny mebel, na którym będzie stał komputer, postawmy w takiej pozycji, by między meblem a ścianą znalazło się jedynie miejsce na wygodny fotel. Niech ekran stanie się murem odgradzającym od pozostałych domowników. Natomiast brak ruchu za naszymi plecami nie będzie niepotrzebnie rozpraszał.

Istotne jest również oświetlenie, zwłaszcza w ciemniejszych pokojach. Oświetlenie powinno się składać ze światła ogólnego (np. żyrandol) oraz punktowego - najlepiej lampka na biurku. Tą drugą można stosować również za dnia, gdy stwierdzimy, że nasze oczy tego potrzebują. Monitor nie powinien być jedynym źródłem światła. 

Więcej porad znajdziecie w materiale poniżej. 

Więcej o: