Kraków planuje budowę pierwszego, centralnego odcinka podziemnej kolei. Trasa ma połączyć rejon Akademii Górniczo-Hutniczej z Rondem Młyńskim. Na tej trasie zaplanowano sześć stacji, które zostaną zlokalizowane w kluczowych punktach miasta. Pierwsza stacja powstanie przy AGH, kolejne przy Starym Mieście, Dworcu Głównym, Rondzie Mogilskim, w rejonie Olszy, a ostatnia przy Rondzie Młyńskim. Linia przebiegać będzie w pobliżu Starego Miasta, wzdłuż ulicy Basztowej.
Władze Krakowa oczekują obecnie na decyzję środowiskową, którą ma wydać prezydent Oświęcimia. Raport środowiskowy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej zarówno Krakowa, jak i Oświęcimia. Zainteresowani mogą również zapoznać się z dokumentacją w siedzibie Wydziału Architektury i Urbanistyki w Oświęcimiu.
Przekazanie kompetencji w sprawie wydania decyzji środowiskowej władzom Oświęcimia nastąpiło na mocy postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Zmiana organu wydającego decyzję była konieczna ze względu na przepisy wykluczające możliwość prowadzenia postępowania przez urzędników, których interesy mogłyby być powiązane z inwestycją. W przypadku Krakowa dotyczyło to rodziny prezydenta Aleksandra Miszalskiego oraz jego zastępcy Stanisława Mazura.
Koszt budowy centralnego odcinka metra oszacowano na 3 miliardy złotych. Inwestycja ma być finansowana ze środków krajowych, unijnych oraz miejskich. W ramach przygotowań do realizacji projektu krakowski magistrat utworzył specjalny referat ds. metra oraz powołał Radę Naukowo-Techniczną ds. Budowy Metra. W bieżącym roku planowane jest podjęcie decyzji odnośnie przebiegu drugiego i trzeciego etapu pierwszej linii metra.


