Droga śmierci wykuta w skale, psychodeliczne światła, sztuczny wschód słońca. Najpiękniejsze tunele

Tunele to jedne z najciekawszych obiektów architektonicznych. Ich budowa często jest wielkim wyzwaniem dla konstruktorów. Bywa jednak, że przeprawa powstaje wyłącznie przy użyciu ręcznych narzędzi.

Tunele to jedne z najważniejszych obiektów architektonicznych i drogowych, bez których połączenie wielu punktów na mapie świata byłoby po prostu niemożliwe. Buduje się je, bo pozwalają zaoszczędzić czas. Tak jest w przypadku chociażby Eurotunelu. Konstrukcja biegnąca pod kanałem La Manche (a w zasadzie jego największą częścią, Cieśniną Kaletańską), ma 50 km.

Wjazd do EurotuneluWjazd do Eurotunelu Źrodło: Francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Oddano go do użytku w roku 1994 kosztem blisko pięciu miliardów funtów. Pociągi poruszają się drogą kolejową z prędkością 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu trwa zaledwie 35 minut. Eurotunelem można podróżować samochodem, na czas przeprawy trafia on jednak na platformę kolejową.

Tuneli, które imponują swoim rozmachem, formą, skomplikowaniem konstrukcji, jest jednak więcej.

Tunel MarmarayTunel Marmaray Ex13/Sémhur

Jednym z najbardziej imponujących tuneli jest Marmaray biegnący pod cieśniną Bosfor. Docelowo połączenie kolejowe, którego główną częścią ma być tunel, będzie miało długość aż 76,3 km. W 2013 r. otwarto odcinek o długości 62 km, dzięki czemu połączenie azjatyckiego i europejskiego systemu transportu stało się faktem.

Marmaray jest wyjątkowy nie tylko przez grubość. Biegnie najgłębiej na świecie - na poziomie aż 56 metrów. Docelowo przeprawa kolejowa składać będzie się z trzech poziomów, a w godzinach szczytu pociągi na linii Ankara-Stambuł będą kursować co dwie minuty. Przepustowość połączenia ma osiągnąć 75 tys. pasażerów na godzinę.

Tunel LaerdalTunel Laerdal BRX64

Tunel w norweskim Laerdal jest najdłuższym tego typu obiektem drogowym na świecie - ma 24,5 km. Znajduje się kilkaset kilometrów od Oslo. Największe wrażenie na przejeżdżających robi oświetlenie. Dominującą niebieską barwę przełamuje kolor pomarańczowy, co ma symbolizować wschód słońca.

Tunel BundTunel Bund J. Patrick Fischer

Tunel Bund, biegnący pod rzeką Huangpu Jiang w Chinach, ma 600 m długości. Jego główną atrakcją jest intensywne i zmieniające się oświetlenie, które z perspektywy poruszającego się wagonika wygląda jeszcze lepiej. Tunel kolejowy jest częścią większej przeprawy. Jej budowa rozpoczęła się w roku 2007. Otwarto ją trzy lata później. Konstrukcja jest dwupoziomowa, każdy poziom składa się z trzech pasów ruchu biegnących w jednym kierunku.

Tunel EisenhowerTunel Eisenhower Patrick Pelster

Tunel Eisenhower ma blisko 2,7 km długości. Znajduje się w Kolorado. Obiekt jest jednym z najwyżej położonych tuneli na świecie - wybudowano go na wysokości 3400 m. Eisenhower to najdłuższy tunel górski. Jego budowa zajęła sześć lat - pierwsze wiercenie rozpoczęto w roku 1973.

>>> Poszukujesz mebli do swojego mieszkania? Abra Meble <<< 

Przeprawa jest wyposażona w nowatorski system wykrywający automatycznie zbyt wysokie pojazdy. W momencie zidentyfikowania samochodu przekraczającego normę bramka zostaje automatycznie zamknięta, rozlega się syrena, następnie zjawiają się służby, które usuwają pojazd.

Tunel GuoliangTunel Guoliang Fang Chen

Tunel Guoliang, którego budowa zakończyła się w roku 1973, na pierwszy rzut oka wygląda jak droga śmierci. Przeprawa ma 1200 metrów długości, biegnie przez góry Taihang. Konstrukcja powstała w zasadzie bez użycia ciężkich maszyn. Tunel wykuli bowiem mieszkańcy wioski Guoliang, którzy używali jedynie młotków i dłut. Najtrudniejsze fragmenty przeprawy były wykuwane w tempie jednego metra na trzy dni.

Tunel bazowy Świętego GotardaTunel bazowy Świętego Gotarda Cooper.ch/Marcel Grieder

Kolejowy tunel bazowy Świętego Gotarda, którego historia sięga roku 1998, biegnie przez Alpy Szwajcarskie. Ma 57 km długości, co daje mu tytuł najdłuższego tunelu kolejowy świata. Powstał przy użyciu gigantycznych maszyn drążących skałę. Podczas budowy usunęły one 13 mln sześciennych materiału, czyli niemal sześciokrotnie więcej, niż użyto do budowy piramidy Cheopsa.

Zobacz wideo Koronawirus a rynek mieszkań wtórnych