Tunel średnicowy w Łodzi. Jak ta inwestycja wpłynie na rynek nieruchomości? Warto widzieć przed zakupem

Tunel średnicowy w Łodzi: Jak ta inwestycja wpłynie na rynek nieruchomości i twoją decyzję zakupową? Planowany na 2025 rok tunel średnicowy w Łodzi połączy stacje Fabryczna, Kaliska i Żabieniec, tworząc trzy nowe podziemne przystanki w centrum miasta. Ta inwestycja o wartości 1,8 mld zł nie tylko usprawni komunikację w aglomeracji, ale może fundamentalnie zmienić rynek nieruchomości, wpływając na wartość mieszkań w określonych lokalizacjach.

Nowe możliwości komunikacyjne zmienią mapę wartości nieruchomości

Według analiz przeprowadzonych przez JLL tunel średnicowy wzmocni metropolitalną rolę Łodzi, wypełniając historyczną lukę w krajowej sieci kolejowej. Dzięki temu miasto stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym, umożliwiając pociągom kursującym między Warszawą a Poznaniem lub Wrocławiem zatrzymywanie się w centrum Łodzi.

 

Centralny obszar miasta zyska lepsze połączenie z przedmieściami oraz miastami regionu. W ciągu godziny będzie można dotrzeć do Sieradza czy Piotrkowa Trybunalskiego, nie wspominając o bliższych lokalizacjach jak Zduńska Wola czy Stryków. Ta zmiana może przełożyć się na napływ dodatkowej populacji dziennej - pracowników, studentów i klientów, potencjalnie łagodząc negatywny trend demograficzny w mieście. Osoby zainteresowane mogą sprawdzić aktualne oferty mieszkań na wynajem w Łodzi, gdzie popyt może wzrosnąć wraz z napływem nowych pracowników.

 

Łukasz Dobrzański, Dyrektor biura JLL w Łodzi, podkreśla znaczenie inwestycji. - Zwiększenie dostępności transportowej w ramach aglomeracji wpłynie na poszerzenie potencjalnej puli pracowników – kluczowego czynnika wpływającego na rozwój biznesowy Łodzi. Nowe firmy poszukujące biur charakteryzujących się wysoką dostępnością, a więc wybierające swoje lokalizacje w pobliżu dworców kolejowych, przyczynią się do ożywienia tych obszarów - czytamy w raporcie JLL.

Które lokalizacje w Łodzi zyskają najbardziej na wartości?

Choć tunel nie wpłynie znacząco na skrócenie czasów przejazdu wewnątrz miasta (średni czas dojazdu komunikacją miejską do stacji Fabryczna skróci się o zaledwie dwie minuty), to niektóre obszary odnotują wyraźną poprawę dostępności. Największą oszczędność czasową, średnio o ponad cztery minuty, uzyskają rejony nowych stacji Polesie i Koziny, które obecnie należą do najsłabiej dostępnych miejsc w centralnej Łodzi. Inwestorzy poszukujący nieruchomości w tych rejonach mogą przejrzeć mieszkania na sprzedaż w Łodzi, szczególnie w dzielnicach, które zyskają na nowej infrastrukturze.

 

Znaczne korzyści odniosą również lokalizacje w pobliżu niemal wszystkich stacji kolejowych obsługiwanych przez kolej aglomeracyjną, w tym rejony stacji Niciarniana, Pabianicka i Chojny. To właśnie tam deweloperzy mogą wykazać wzmożoną aktywność, a wartość nieruchomości może znacząco wzrosnąć. 

 

Największe oszczędności w czasie dojazdu dotyczyć będą miast satelickich Łodzi, takich jak Zgierz czy Pabianice. Dla obu tych lokalizacji czas dojazdu do rejonu powstającej stacji Śródmieście będzie o 15 minut krótszy niż obecnie. Po uruchomieniu tunelu liczba mieszkańców, którzy między godziną 8 a 9 w ciągu 30 minut będą mogli dotrzeć do stacji Śródmieście za pomocą transportu publicznego, wzrośnie o 34%. Warto rozważyć oferty mieszkań na sprzedaż w Pabianicach, które mogą stać się atrakcyjniejszą alternatywą dla centrum Łodzi.

 

To warto wiedzieć

Analitycy JLL przewidują, że po powrocie rynku biurowego do równowagi, budynki położone w pobliżu stacji kolejowych będą mogły osiągnąć premię czynszową w wysokości od 0,5 do 1 euro za 1 mkw. w porównaniu do innych lokalizacji.

 

Dla osób planujących zakup mieszkania w Łodzi, warto rozważyć nieruchomości zlokalizowane w pobliżu stacji kolejowych, szczególnie nowych przystanków Polesie, Śródmieście i Koziny. Inwestycja w takie lokalizacje może przynieść nie tylko korzyści w postaci lepszej komunikacji, ale również potencjalny wzrost wartości nieruchomości w przyszłości.

 

Fot. Adam Jones