To może być rewolucja na rynku nieruchomości. Nowe bloki bez miejsc garażowych?

Dla przeciętnego właściciela mieszkania niemal tak samo istotnym aspektem nieruchomości jak wielkość, odległość od centrum czy układ pomieszczeń jest kwestia parkingu. Czy znajduje się pod budynkiem? Czy każdy ma zagwarantowane miejsce parkingowe? Te odpowiedzi chce znać każdy kupujący. Jeszcze w tym roku odpowiedź na nie może być zupełnie inna. 

Dotychczas – kupując mieszkanie z rynku pierwotnego – obowiązkiem dewelopera było zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc parkingowych dla samochodów. Jednak niedawno zauważono, że w – wchodzącym w życie w wrześniu br. – rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie zabrakło paragrafu 18 związanego z miejscami postojowymi.

 

Taka zmiana w przepisach prawnych może budzić pewne kontrowersje. Nowo wybudowany budynek z miejscem parkingowym był dotychczas obowiązującym prawnie standardem. Teraz może to się zmienić, ale tylko pod pewnymi warunkami. Przepisy jasno mówią, że projektując nowe osiedle, musimy wziąć pod uwagę miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – który jasno określa liczbę miejsc postojowych – lub decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Tak więc deweloper nie może zrezygnować ze strefy parkingowej przeznaczonej dla samochodów, jeśli w aktach prawnych są one uwzględnione - podaje Newseria w analizie przygotowanej przez Beatę Cywińską,  
Wiceprezes Zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa.

Idea miasta 15-minutowego

Są inwestycje, w których brak miejsc garażowych może nie być postrzegany negatywnie – mowa o nieruchomościach inwestycyjnych. Nabywcy angażujący swój kapitał w mieszkania przeznaczone na wynajem, nie przywiązują aż tak wielkiej wagi do przynależnych stref parkingowych. Takie budynki mogą wpisywać się także w profil zainteresowania funduszy inwestycyjnych, ale nasuwa się pytanie, czy usunięcie obecnego § 18 z rozporządzenia to przeoczenie, czy zamierzone działanie.

 

Oczywiście wykreślenie obowiązku zapewnienia miejsc postojowych może mieć związek z ograniczeniem spalin i emisji CO2. Podejmowanie działań, które przyczynią się do poprawy naszego powietrza, a co za tym idzie polepszą też jakość życia, jest naszym obowiązkiem. Jednak wykreślenie z rozporządzenia paragrafu obligującego deweloperów do budowy miejsc postojowych może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, a jeszcze bardziej przyczynić się do zatłoczenia ulic, chodników i innych miejsc do tego nieprzeznaczonych - wyjaśnia ekspertka. 

Własność ma zalety

Wynajmowanie mieszkania nie ma samych zalet. Ankietowani odpowiadali też na pytania związane z wadami. 32 proc. ankietowanych wskazało w tym punkcie konieczność uiszczenia kaucji. Wynajmujący (30 proc.) wskazuje na ryzyko związane z ewentualnymi zniszczeniami w mieszkaniu.  Co trzeciej osobie przeszkadza fakt, że mieszkania nie można urządzić po swojemu, według indywidualnych potrzeb i gustów.  

 

Zdaniem autorów badania Analiza najemcy instytucjonalni są zdecydowanie bardziej zadowoleni z lokalizacji mieszkania, przyjazności otoczenia oraz z jego standardu niż najemcy prywatni. W badaniu "Rynek wynajmu w Polsce 2022", przeprowadzonym w marcu 2022 przez firmę analityczno-badawczą Zymetria na zlecenie Polskiego Związku Firm Deweloperskich wzięły udział osoby w wieku od 18 do 50 lat mieszkające w dużych miastach – powyżej 100 tys mieszkańców. Badanie zrealizowane metodą CAWI oraz wywiadami Face to Face objęło łącznie 910 respondentów.

 

W Europie wynajem mieszkania cieszy się dużą popularnością. Średnia wynosi 31 proc. W Polsce po ten sposób zaspokajania potrzeb mieszkaniowych sięga zaledwie 4 proc. obywateli.