Państwo przejmie ich domy i ziemię. Decyzja zapadła

Wojewoda podkarpacki wydała decyzję ZRID dla odcinka S19 Dukla-Barwinek, umożliwiającą rozpoczęcie prac budowlanych oraz procedury odszkodowawczej za przejmowane nieruchomości. 18-kilometrowy fragment trasy, wart ponad 1,5 mld zł, ma być ukończony w 2027 roku i stanowić część międzynarodowego korytarza transportowego.

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S19 Dukla-Barwinek została wydana przez wojewodę podkarpackiego Teresę Kubas-Hul. Jak informuje Portal Samorządowy, decyzja ta otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza możliwość natychmiastowego rozpoczęcia prac budowlanych przez wykonawcę.

 

Rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie, Joanna Rarus, przekazała, że wniosek dotyczy odcinka o długości ponad 18 kilometrów. Za realizację odpowiada firma Polaqua, a wartość kontraktu przekracza 1,5 miliarda złotych. Zgodnie z harmonogramem, zakończenie wszystkich prac na tym odcinku planowane jest w drugim kwartale 2027 roku.

 

Wydanie decyzji ZRID precyzyjnie określa granice terenu przeznaczonego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa. Joanna Rarus wyjaśniła, że postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowań będzie prowadzone przez wojewodę podkarpackiego.

 

Czytaj też: Znajdź mieszkanie na wynajem! Najlepsze oferty w Domiporta.pl

Wyzwania techniczne i przygotowania do budowy

Odcinek S19 Dukla-Barwinek realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca opracował już niezbędną dokumentację techniczną, która była kluczowa dla uzyskania decyzji ZRID. Teraz, po jej wydaniu, mogą rozpocząć się właściwe roboty budowlane.

 

Rzeczniczka GDDKiA poinformowała, że plac budowy zostanie niezwłocznie przekazany wykonawcy. W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie inwentaryzacja geodezyjna, przyrodnicza oraz inwentaryzacja dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Następnie teren zostanie poddany rozpoznaniu saperskiemu oraz środowiskowemu.

 

Trasa między Duklą a Barwinkiem, granicząca bezpośrednio ze Słowacją, jest uznawana za jeden z najtrudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. Specyficzne ukształtowanie terenu sprawia, że na trasie występuje aż 19 obszarów osuwiskowych lub "predysponowanych osuwiskowo". Joanna Rarus podkreśliła, że w ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża przeprowadzono już badania geofizyczne, wiercenia, sondowania oraz monitoring osuwisk.

 

Czytaj też: Znajdź mieszkanie na wynajem! Najlepsze oferty w Domiporta.pl

Znaczenie inwestycji w skali europejskiej

W ramach inwestycji powstanie węzeł drogowy Barwinek, łączący S19 z istniejącą drogą krajową nr 19. Projekt obejmuje również budowę 15 estakad, z których najdłuższa będzie miała około ponad kilometr długości i zostanie rozpięta nad doliną na filarach o wysokości około 30 metrów od poziomu terenu. Dodatkowo powstanie dziewięć mostów, cztery wiadukty drogowe oraz sześć przejść dla zwierząt.

 

Budowa odcinka S19 Dukla-Barwinek otrzymała znaczące dofinansowanie z Unii Europejskiej. GDDKiA podpisała z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) umowę w ramach instrumentu "Łącząc Europę". Dofinansowanie obejmuje projektowanie i budowę drogi S19 oraz wykup gruntów niezbędnych do realizacji inwestycji zarówno na terenie Polski, jak i Słowacji. Zgodnie z umową, poziom dofinansowania wynosi 85 procent.

 

Odcinek ten będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia - kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 kilometrów długości, przebiegając przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

 

W samym województwie podkarpackim S19 będzie miała docelowo około 169 kilometrów. Kierowcy korzystają już z 82 kilometrów tej trasy na odcinku Lasy Janowskie - Rzeszów Południe. Kolejne 84,5 kilometra trasy Via Carpatia znajduje się obecnie w różnych fazach realizacji - w budowie lub na etapie uzyskiwania niezbędnych decyzji.