Mieszkańcy osiedla Przyjaźni w Poznaniu czekali przed administracją spółdzielni od godziny 3:00, aby złożyć wnioski o wydzierżawienie miejsca parkingowego przy ulicy ks. Mieszka I. W ciągu godziny wszystkie dostępne miejsca zostały zarezerwowane.
Poznańska Spółdzielnia Mieszkaniowa Winogrady poinformowała w ubiegłym tygodniu o możliwości wydzierżawienia miejsc postojowych na terenie dawnego parkingu przy ulicy Mieszka I, w pobliżu trasy PST. Jak wynika z informacji przekazanych przez portal, spółdzielnia ogłosiła, że wnioski o dzierżawę można było składać osobiście w Administracji Osiedla Przyjaźni od 16 września 2024 roku od godziny 8:00. Na parkingu dostępnych miało być około 100 miejsc postojowych, a miesięczny abonament za jedno miejsce ustalono na 150 złotych netto.
Zainteresowanie ofertą przekroczyło oczekiwania organizatorów. We wtorek pierwsi chętni pojawili się przed siedzibą administracji już około godziny 3:00 nad ranem, czyli pięć godzin przed rozpoczęciem przyjmowania wniosków. Po zaledwie godzinie od otwarcia biura wszystkie miejsca parkingowe zostały zarezerwowane. Osoby, które nie zdążyły zdobyć miejsc, zostały wpisane na listę rezerwową.
Izabela Zagórska, kierowniczka osiedla Przyjaźni, w rozmowie z portalem epoznan.pl wyjaśniła, że zasady naboru były jasne i jednakowe dla wszystkich zainteresowanych. Jak podkreśliła, komunikaty informujące o tym, że o przydziale miejsc decydować będzie kolejność zgłoszeń, pojawiły się w ubiegłym tygodniu. Informacja została również przekazana w telewizji spółdzielczej.
Według zapewnień Zagórskiej, parking powinien zostać uruchomiony jesienią. Wykonawca prac ma czas do końca października na przeprowadzenie wszystkich niezbędnych działań. Kluczowe dla uruchomienia parkingu będzie jednak otrzymanie zezwolenia na przyłączenie prądu od firmy Enea. Jak zaznaczyła kierownik osiedla, "bez prądu parkingu nie uruchomimy".
Spółdzielnia będzie dzierżawić tylko część dawnego parkingu, położoną bliżej trasy PST, a nie od strony ulicy. Zagórska wyjaśniła w rozmowie z epoznan.pl, że fragment od strony ulicy znajduje się w pasie drogowym, gdzie stawki za dzierżawę, a w konsekwencji za parkowanie, byłyby znacznie wyższe. Nie wykluczyła jednak możliwości, że w przyszłości spółdzielnia rozważy wydzierżawienie terenu sięgającego do kładki.
Wcześniej terenem tym zainteresowany był Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu. Jak informowała w czerwcu Agata Kaniewska, rzeczniczka ZDM, cytowana przez portal, instytucja procedowała umowę ze spółdzielnią PSM Winogrady dotyczącą wydzierżawienia tego terenu. Wprowadzony zakaz parkowania miał pomóc w uporządkowaniu obszaru przed przekazaniem go spółdzielni.
Polska należy do najbardziej zmotoryzowanych krajów Unii Europejskiej, gdzie na tysiąc mieszkańców przypada ponad 700 samochodów. Ta statystyka wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na miejsca parkingowe, szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich.
Najważniejsza jest lokalizacja na dużych osiedlach mieszkaniowych lub w centrach miast. Istotne znaczenie mają również takie udogodnienia jak monitoring, ochrona, łatwy wjazd, pilot do bramy garażowej czy winda prowadząca na wyższe kondygnacje. Szczególnie cenione są garaże z dostępem do prądu elektrycznego oraz te wyposażone w kanał, który umożliwia przeprowadzanie drobnych napraw samochodowych.
Ceny garaży w 2024 roku znacząco różnią się w zależności od lokalizacji. W Warszawie za kilkunastometrowy garaż trzeba zapłacić powyżej 100 tysięcy złotych, natomiast w miastach takich jak Szczecin czy Suwałki ceny oscylują wokół kilkudziesięciu tysięcy złotych. Miejsca postojowe w garażach podziemnych są tańsze i kosztują od 30 do 45 tysięcy złotych w Poznaniu czy Gdańsku, podczas gdy w Warszawie i Krakowie przekraczają 50 tysięcy złotych.
Właściciele samochodów mają również inne decyzje do podjęcia - wybrać miejsce podziemne czy naziemne. Garaż podziemny zapewnia większy komfort użytkowania, chroniąc pojazd przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi takimi jak deszcz, śnieg czy grad. Zimą eliminuje konieczność odśnieżania samochodu i skrobania szyb, latem zapobiega przegrzewaniu wnętrza pojazdu. Dodatkowo parking podziemny to zazwyczaj przestrzeń zamknięta i monitorowana, co zmniejsza ryzyko kradzieży i aktów wandalizmu. Wygodne jest również bezpośrednie połączenie z budynkiem mieszkalnym poprzez windę.
Z kolei parking naziemny charakteryzuje się niższymi kosztami i prostszą obsługą. Jest łatwo dostępny, nie wymaga korzystania z bram, wind czy pokonywania stromych zjazdów. To rozwiązanie sprawdza się dla osób ceniących prostotę i szybki dostęp do pojazdu bez dodatkowych procedur.

