Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała we wtorek o osiągnięciu kluczowego etapu w realizacji Programu Dobrowolnych Nabyć. Zgodnie z przekazanymi informacjami, firma nabyła prawie 1890 działek, co przekłada się na łączną powierzchnię 1800 hektarów gruntów. Program cieszy się dużym zainteresowaniem wśród właścicieli nieruchomości położonych na terenach przyszłej inwestycji.
Na obszarze objętym decyzją lokalizacyjną dla lotniska CPK oraz zachodniej części węzła kolejowego spółka nabyła ponad 1260 hektarów, co stanowi 49 proc. całkowitej powierzchni tego terenu. Do Programu Dobrowolnych Nabyć zgłoszono łącznie 2280 hektarów, czyli 88 proc. gruntów niezbędnych do realizacji inwestycji.
Postępy dotyczą również budynków znajdujących się na obszarze inwestycji. W granicach określonych decyzją lokalizacyjną spółka podpisała umowy notarialne dotyczące 66 proc. budynków. Jak zapowiada CPK, w ciągu najbliższych tygodni wartość ta powinna wzrosnąć do 75 proc. Jednocześnie trwają negocjacje lub ustalenia terminów podpisania aktów notarialnych dotyczących pozostałych obiektów.
W ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć, który obejmuje tereny pod budowę linii "Y" na trasie Warszawa-CPK-Łódź, spółka zawarła pierwsze transakcje. Jak poinformowała firma CPK, zakupiono już sześć zabudowanych nieruchomości. Dodatkowo właściciele ponad 70 domów podpisali ze spółką odpowiednie protokoły uzgodnień, a transakcje te zostaną sfinalizowane w najbliższych tygodniach.
Na pilotażowym odcinku Kolejowego PDN zarejestrowano zgłoszenia od właścicieli 190 działek, co stanowi 95 proc. nieruchomości zakwalifikowanych do udziału w programie. W przypadku 93 działek spółka ma już podpisane protokoły uzgodnień i przygotowuje proces nabycia tych nieruchomości.
Prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie spółki, podkreślił, że firma wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli terenów położonych poza obszarem decyzji lokalizacyjnej. Jednocześnie wystosowano zaproszenia do właścicieli nieruchomości zabudowanych położonych wzdłuż planowanej linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi. Jak zaznaczył prezes Czernicki, w obu przypadkach spółka spotyka się z dużym zainteresowaniem ofertą programu.
Osoby zgłaszające się do Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć otrzymują korzystne propozycje finansowe. Jak poinformował prezes Filip Czernicki, właściciele mogą wybrać wykup nieruchomości według wartości odtworzeniowej bez uwzględniania stopnia zużycia lub skorzystać z możliwości powiększenia wyceny przygotowanej przez niezależnych rzeczoznawców o 20 proc. w przypadku gruntu oraz o 40 proc. dla budynków.
Program CPK zakłada budowę centralnego lotniska zlokalizowanego między Warszawą a Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być początkowo przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością elastycznej rozbudowy w przyszłości, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2031 roku port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 roku ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości w Polsce na trasie Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.