Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) poinformowała o podpisaniu pierwszego aktu notarialnego z właścicielem nieruchomości położonej na trasie przyszłej linii Y. Zakup został dokonany w ramach specjalnego programu skierowanego do właścicieli zabudowanych działek znajdujących się na planowanej trasie szybkiej kolei.
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN) spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony właścicieli nieruchomości. Z 199 działek zakwalifikowanych do programu na odcinku między Warszawą a Łodzią, właściciele prawie 190 z nich zgłosili chęć uczestnictwa. Jak informuje spółka CPK, obecnie trwają negocjacje z zainteresowanymi, a dla 53 działek podpisano już protokoły uzgodnień określające warunki sprzedaży.
Prezes CPK Filip Czernicki podkreślił znaczenie tego wydarzenia: „To symboliczny moment, który rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy kolejowego połączenia z nowym lotniskiem powstającym w centrum Polski. Dobre przyjęcie oferty, zawartej w zapisach KPDN przez właścicieli działek, świadczy o tym, że stworzyliśmy efektywny instrument prawny, który pozwolił sprawnie realizować inwestycję publiczną".
Spółka CPK planuje kontynuować proces nabywania nieruchomości na kolejnych odcinkach linii Y. W pierwszym etapie zaproszenia do uczestnictwa w programie zostaną skierowane do właścicieli działek zabudowanych. Rozpoczęcie naboru do programu na tych odcinkach nastąpi dopiero wtedy, gdy stopień zaawansowania przygotowań inwestycyjnych będzie na to pozwalał.
Uruchomienie Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć na kolejnych odcinkach uzależnione jest od dwóch kluczowych czynników. Po pierwsze, konieczne jest uzyskanie odpowiednich decyzji środowiskowych. Po drugie, zarząd spółki musi podjąć decyzję o wstępnej kwalifikacji nieruchomości do programu.
Proces ten stanowi istotny element przygotowań do budowy linii kolei dużych prędkości, która ma być jednym z filarów nowego systemu transportowego w Polsce. Według prezesa Czernickiego, sposób prowadzenia inwestycji świadczy o poszanowaniu praw i godności osób, na które ma ona bezpośredni wpływ.
Zgodnie z harmonogramem przyjętym przez CPK, linia Y łącząca Warszawę z Łodzią przez Centralny Port Komunikacyjny ma zostać oddana do użytku w 2032 roku. Natomiast odcinki prowadzące do Poznania i Wrocławia mają być gotowe trzy lata później, w 2035 roku.
Cały projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest kompleksowym przedsięwzięciem, którego celem jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach programu CPK powstanie nie tylko centralne lotnisko zlokalizowane między Warszawą a Łodzią, ale również nowoczesna sieć kolei dużych prędkości.
Nowy port lotniczy w początkowej fazie funkcjonowania będzie przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie. Projekt zakłada możliwość elastycznej rozbudowy w przyszłości, w zależności od potrzeb i prognoz rozwoju rynku. Szacowany koszt całej inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.


