Absurd na kolei? Winda jedzie... 30 cm. I koniec podróży

Gdański dworzec PKP stał się miejscem nietypowej inwestycji. Znajduje tu się winda, która przewozi pasażerów na wysokość zaledwie około 30 centymetrów. Niektórzy eksperci i użytkownicy zwracają uwagę, że praktyczniej i taniej byłoby zbudować w tym miejscu podjazd. 

Prace renowacyjne na dworcu PKP Gdańsk Główny rozpoczęły się w 2019 roku. Ostatecznie w lipcu bieżącego roku, po półtorarocznym opóźnieniu, mieszkańcy znów zyskali możliwość korzystania z infrastruktury kolejowej. Nie wszyscy są jednak zadowoleni. 

 

Zakres prac, które wykonano na dworcu, jest olbrzymi. Uwagę części komentatorów przykuła jedna z inwestycji. Chodzi o windę, która unosi pasażerów na wysokość zaledwie 30 cm. Część ekspertów i mieszkańców krytykuje rozwiązanie. 

Winda jedzie 30 cm

Działanie windy sfilmował m.in. Michał Szymajda z eksperckiego portalu Rynek-Kolejowy.pl​​. Jego zdaniem rozwiązanie można uznać za kuriozalne. Możliwe, że lepszym rozwiązaniem byłby podjazd. 

 

Sytuację na łamach innpoland.pl skomentował też Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A. Jak wyjaśnia, że winda łączy dwa poziomy dworca, z których jeden znajduje się około 30-40 cm niżej. Wskazuje, że różnica poziomów wynika z wymogów konserwatorskich i architektonicznych. - Zastosowane rozwiązanie projektowe umożliwia osobom o ograniczonej mobilności przedostanie się z części miejskiej na poziom, z którego można dostać się na perony - tłumaczy.

 

Wątpliwości budzi jednak nie tylko winda. Michał Szymajda zwraca także uwagę na problemy z wynajmem przestrzeni handlowych na nowym dworcu. Co jest swoją drogą problemem również w innych lokalizacjach PKP, jak na Dworcu Centralnym w Warszawie, gdzie wiele punktów handlowych pozostaje pustych​​.

 

Fot. Henryk Bielamowicz

Ułatwienia architektoniczne cenne

Inwestycja przeprowadzona przez PKP - nawet jeśli budzi zastrzeżenia - jest pozytywnym sygnałem. Wszelkie rozwiązania mające na celu eliminowanie barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnościami trzeba bowiem uznać za ważne. 

 

Takie działania zapewniają większą dostępność i komfort korzystania z przestrzeni publicznych, co jest kluczowe dla integracji społecznej i zapewnienia równych praw wszystkim użytkownikom. Wśród rozwiązań architektonicznych, które warto stosować do realizacji potrzeb osób z niepełnosprawnościami, eksperci wskazują kilka podjazdy i rampy, szerokie drzwi i korytarze, poręcze i uchwyty. 

 

W przestrzeni publicznej szczególną funkcję pełni specjalistyczne oznakowanie. To m.in. pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących, piktogramy i tablice Braille'a dla osób niewidomych i niedowidzących.