Nowy dworzec w Poznaniu wybuduje węgierska firma

Lech Bojarski

Koleje wybrały wreszcie inwestora, który wybuduje nowy dworzec w Poznaniu. Ale czy firma TriGranit zdąży do Euro 2012 oddać do użytku choć część związaną z obsługą pasażerów?

Po wielu miesiącach rokowań z kilkoma deweloperami, PKP SA wybrały ostatecznie węgierską firmę TriGranit Development Corporation, która działa w Polsce od 2003 r. TriGranit realizował już projekty w Budapeszcie, Bratysławie, Pradze, Katowicach, a ostatnio wybudował gigantyczne centrum handlowe Bonarka w Krakowie o powierzchni ok. 250 tys. m kw. i wartości 250 mln euro.

W Poznaniu firma ma odmienić oblicze Dworca Głównego PKP. Projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego obejmuje nowy dworzec kolejowy, obiekty handlowe, biurowe, hotelowe, apartamenty mieszkalne, połączenie z trasą PST, a także terminal autobusowy. Inwestor miałby wybudować całość za swoje pieniądze i później czerpać zyski z zarządzania częścią komercyjną. Po oddaniu do użytku nowego dworca kolejowego, obecny zostanie rozebrany. W jego miejscu ma powstać parking.

W najbliższych tygodniach PKP SA podpiszą z inwestorem umowę inwestycyjną. - To bardzo szczegółowy dokument liczący od 800 do 1000 stron, w którym zapisane są harmonogramy, opisy projektu, zobowiązania itp. - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Wartość całego projektu liczona jest w setkach milionów złotych - dodaje.

Kluczowe pozostaje jednak pytanie, co z całego projektu może powstać do Euro 2012. Koniec końców, to właśnie Mistrzostwa Europy w piłce nożnej były głównym bodźcem, który popchnął koleje do całej inwestycji. Pewnym jest, że do Euro nie powstanie całe ZCK. - Inwestycja będzie podzielona na etapy. W pierwszym powstanie część związana z obsługą pasażerów, czyli dworzec kolejowy i autobusowy. W kolejnych etapach inwestor zabierze się za część komercyjną - mówi Wrzosek.

Nie ma jednak pewności, czy inwestor zdąży zrealizować pierwszy etap Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego do Euro 2012. To będzie prawdziwy wyścig z czasem, bo budowa rozpocznie się dopiero w drugiej połowie 2010 r. Dlaczego tak późno? - W przypadku takich inwestycji taki jest kalendarz, tyle trwają prace przygotowawcze. Umowę na dworzec w Katowicach podpisywaliśmy w sierpniu tego roku, a rozpocznie się ona w maju 2010 r. - mówi Michał Wrzosek. - Nie potrafię przewidywać przyszłości, ale jeśli pytanie brzmi, czy realne jest wybudowanie dworca w Poznaniu do Euro 2012, to odpowiadam, że to jest realne - dodaje.

Jak będzie wyglądał nowy dworzec? Inwestor nie chce jeszcze tego ujawnić. Tomasz Lisiecki, dyrektor zarządzający TriGranit w Polsce, zastrzega, że trwają jeszcze prace nad projektem, który wciąż się zmienia. - Nie mamy ostatecznej wersji, bo nie mamy jeszcze uzgodnień dotyczących np. dworca autobusowego. A od tego, ile powierzchni zajmie, zależy, ile powierzchni będzie miała część kolejowa - tłumaczy.

Przeprowadzkę PKS inwestor i kolejarze muszą jeszcze uzgodnić z miastem, które wkrótce stanie się właścicielem przedsiębiorstwa. Na ostatniej sesji radni zgodzili się, by prezydent przyjął ofertę Ministerstwa Skarbu Państwa, które nieodpłatnie przekaże samorządowi 100 proc. udziałów w PKS.

 
Weź udział w dyskusji (0)
POLECAMY
"Planowałeś zakup mieszkania? Oni właśnie zdmuchnęli ci je sprzed nosa. I 649 innym"
"Celowy zabieg przy kredycie bez wkładu własnego? W Krakowie załapie się np. jedynie kilka procent lokali"
"Mieszkania stanieją? Masowe kupowanie nieruchomości ma być zakazane. "Intensywnie nad tym pracujemy""
"Kredyt bez wkładu własnego. Znamy szczegóły. Trójka dzieci obniży ratę kredytu o 400 zł"
"To się dzieje! CPK kupiło pierwsze grunty pod budowę ogromnego lotniska"
"Rząd chce zainstalować licznik w każdym mieszkaniu. Będzie nowy obowiązek. I zrobi się zimno?"