Polska na celowniku ekspansji sieci handlowych
Z najnowszych badań CBRE wynika, że 34 proc. z 220 największych firm handlowych wskazuje Polskę jako kraj swojej ekspansji, zaraz za Niemcami, Francją oraz Hiszpanią. Co ważne, badania były przeprowadzone latem 2009 r., a więc już w okresie kryzysu. To dlatego większość sieci handlowych bierze pod uwagę najbardziej dojrzałe rynki Europy Zachodniej. Są też jednak i takie firmy, które wybierają rynki zupełnie dla nich nowe. Wśród dziesięciu najbardziej "gorących lokalizacji" znalazły się więc również Polska, Rumunia i Rosja. Ponad 45 proc. respondentów planuje w przyszłym roku pojawienie się przynajmniej w jednym z krajów Europy Centralnej i Wschodniej, przy czym większość wybiera Polskę.
Peter Gold, dyrektor departamentu powierzchni handlowych w CBRE w regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki, zauważa, że niektórzy najemcy zmieniają swoje strategie rozwoju, wykorzystując nadarzające się możliwości. Czasem właściciele centrów handlowych wręcz o nich zabiegają, np. oferując atrakcyjne warunki najmu. Tak jest w przypadku sieci spożywczych. Badania pokazały, że 40 proc. z nich chce otworzyć po co najmniej 30 nowych sklepów do końca przyszłego roku.
Drugą najbardziej aktywną grupą są specjalistyczne sklepy odzieżowe, w tym sieci obuwnicze, sklepy z bielizną, z akcesoriami oraz z odzieżą i artykułami dziecięcymi.
Dziesięć najbardziej popularnych kierunków ekspansji dla sieci handlowych
Jaki procent firm wybrało dany kraj jako docelowy:
Źródło: CB Richard Ellis (raport: "Aktywność sieci handlowych w 2010 r. w regionie EMEA")