Trzy gigantyczne centra handlowe otwierają się we Wrocławiu

Izabela Strączek

Przyszły rok na wrocławskim rynku zapowiada się przełomowo: ruszą aż trzy wielkie centra handlowo-usługowe. Postanowiliśmy je ze sobą porównać.

Pierwsze ruszą Arkady Wrocławskie. W drugiej połowie roku dołączy Pasaż Grunwaldzki i Galeria Legnicka. W sumie nowe inwestycje to 470 tys. mkw. całkowitej powierzchni i aż 580 lokali handlowo-usługowych, w tym prawie 30 sal kinowych.

Inwestor i koncepcja architektoniczna

Arkady Wrocławskie powstają w kwartale między ulicami Komandorską, Swobodną, Powstańców Śl. i Nasypową. Inwestorem jest należąca do Leszka Czarneckiego spółka LC Corp. Centrum zaprojektowali Artur i Paweł Szczepaniakowie, młodzi wrocławscy architekci. Współautorem koncepcji jest Wacław Bieniasz-Nicholson. Całkowity koszt inwestycji: ok. 100 mln euro.

Galeria Legnicka: centrum handlowo-rozrywkowe na terenie dawnej rzeźni stawia deweloper Redis Legnicka DEVCO. Firma Redis ma już doświadczenie w budowie i zarządzaniu centrami handlowymi w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Europie Zachodniej i Polsce. Projekt Galerii przygotowali architekci z wrocławskiej Autorskiej Pracowni Architektonicznej APA Hubka przy współpracy z grupą kanadyjskich architektów z pracowni Lemay Michaud International i Yann Guillemot Project. Całkowity koszt inwestycji: 95 mln euro.

Pasaż Grunwaldzki: inwestorem jest spółka inwestycyjno-deweloperska Echo Investment, należąca do kieleckiego biznesmena Michała Sołowowa. Firma wybudowała już inne centra handlowo-rozrywkowe, m.in. szczecińskie Galaxy, kielecką Galerię Echo i CHR Łódź. Za projekt odpowiedzialni są architekci z krakowskiej pracowni Mofo, natomiast konsultantem koncepcji zostali przedstawiciele znanej firmy Chapman Taylor. Całkowity koszt inwestycji: około 300 mln złotych.

Powierzchnia i najemcy

Arkady Wrocławskie: powierzchnia całkowita kompleksu wynosi ok. 100 tys. mkw., z czego część handlowa to 30 tys. mkw. Na tej ostatniej znajdzie się ok. 130 sklepów, delikatesy spożywcze Alma i restauracje. Zakupy będziemy mogli robić na trzech poziomach: na poziomie -1 rozlokowano głównie delikatesy i elektronikę (która zajmie także część wyższego poziomu), a także punkty usługowe i wyposażenie wnętrz. Parter i pierwsze piętro to głównie butiki odzieżowo-obuwnicze i gastronomia oraz duży sklep sportowy (na +1). Na następnych dwóch piętrach znajdziemy centrum fitness i multipleks. Ten ostatni swoje sale będzie miał jeszcze na IV i V piętrze.

Wśród najemców wymienić można takie firmy, jak m.in. Jackpott & Cottonfield, Traffic-Club, Bergson, Tally Weijl, Jones, Vistula, Taberna Saponaria, Wittchen czy cukiernia Blikle i Coffee Heaven.

Przy handlowym centrum powstaje równocześnie 13-piętrowy budynek biurowy, przeznaczony wyłącznie na potrzeby inwestora. Na powierzchni blisko 8 tys. mkw. będzie pracować około tysiąca osób, głównie pracowników grupy GetinHolding.

Dla klientów, którzy wybiorą się do Arkad samochodem, przygotowano dwupoziomowy parking podziemny oraz pięciopoziomowy parking naziemny. W sumie blisko 1100 miejsc dla aut.

Galeria Legnicka: powierzchnia całkowita kompleksu to 240 tys. mkw., z czego sklepy zajmą "tylko" 74,5 tys. mkw., a 41 tys. mkw. przeznaczono na część wypoczynkowo-rekreacyjną. Na dwóch poziomach rozplanowano miejsca dla 250 lokali handlowo-usługowych, wśród których będzie dziewięć sklepów dwupoziomowych oraz 20 sklepów o powierzchni ponad 500 mkw. Będzie tu m.in. hipermarket Tesco, elektromarket Saturn, Intersport i salon Empik. Wśród najemców odzieżowych pojawił się - po raz pierwszy we Wrocławiu - Peek & Cloppenburg. Swoje salony otworzą również m.in. Bata, Wallis, Esprit, KappAhl, Aldo, Promod czy Nike.

Restauracje i kawiarnie (ponad 1,8 tys. miejsc siedzących) usytuowane będą w różnych częściach budynku, zarówno w środku, jak i na zewnątrz.

Do Galerii klienci będą mogli się dostać albo przez dwa wjazdy od strony ul. Legnickiej, albo bezpośrednio od strony obwodnicy. Czeka na nich 2800 miejsc parkingowych.

Pasaż Grunwaldzki: w sumie na 130 tys. mkw. (powierzchnia handlowa to 51 tys. mkw.) będzie 200 sklepów i lokali gastronomicznych. Na liście dzierżawców znajdują się zarówno firmy znane z innych wrocławskich galerii (jak np. Reserved, Solar, Tatuum, Carry, Simple czy marki dżinsowe), jak i zupełnie nowe (wśród nich Tom Tailor, Willsoor, Marphy & Nee, Off the Lip, Roy Robson, a także trzy marki odzieżowe hiszpańskiej grupy Inditex - Pull and Bear, Straduivarius i Oysho - dla których Pasaż będzie pierwszą lokalizacją w naszym kraju). Na poziomie -1, połączonym przejściem podziemnym z sąsiednim rondem, ulokowane będą delikatesy spożywcze oraz punkty handlowe i usługowe, butiki zajmą parter i wyższe piętro. Natomiast na poziomie +2 przygotowano lokale pod restauracje, ogród spacerowy i fitness.

Samochody można będzie parkować w dwupoziomowym parkingu podziemnym i na dwóch ostatnich piętrach budynku (w sumie 1400 miejsc parkingowych).

Kina i rekreacja

Arkady Wrocławskie: integralną częścią centrum handlowego będzie Multikino z dziesięcioma salami kinowymi, w tym z salą premier na 550 miejsc, przystosowaną także do organizacji dużych imprez rozrywkowych.

Ale największą atrakcją ma być jedyne w centrum handlowym oceaniczne akwarium, według konstruktorów - największe tego typu w Europie Środkowej. Utworzą je dwa ustawione na sobie akwaria z wodą morską o łącznej pojemności 120 tys. litrów. W górnym akwarium znajdą się drapieżne ryby morskie, np. rekin rafowy, płaszczka niebieskoplama i mureny, a atrakcją dla odwiedzających mają być pokazy nurków pływających wokół drapieżników. Dolne akwarium wypełni rafa koralowa z barwnymi rybami, m.in. żaglówką żółtą i pokolcem królewskim. Całość - o wysokości i szerokości dziewięciu metrów - można będzie podziwiać z różnych punktów, np. z galerii w pasażu oraz z ruchomych schodów.

Galeria Legnicka: w tym centrum handlowym działać będzie kino sieci Helios, z siedmioma ekranami i 1144 miejscami siedzącymi. Ale inwestor stawia nie tylko na ten typ rozrywki, ponieważ przy planowaniu Galerii przewidziano stworzenie tutaj wielu innych obiektów o charakterze kulturalno-sportowym. Stanie tam amfiteatr oraz basen. Na powierzchni ponad czterech tysięcy metrów kwadratowych znajdzie się m.in. park (rośnie tam już setka starych drzew) z kilkoma fontannami i sztuczną rzeczką, a przed głównym wejściem do budynku powstanie jezioro o powierzchni 800 mkw., zamieniane zimą w lodowisko.

Pasaż Grunwaldzki: multipleks sieci Multikino będzie miał 11 sal, w których zmieści się ponad 2,5 tys. widzów. Oprócz filmów będzie tu można obejrzeć także koncerty, transmisje wydarzeń sportowych i występy artystyczne, np. kabaretów, są też przystosowane do prowadzenia prezentacji czy konferencji. Foyer wielosalowego kina mieścić się będzie na drugim piętrze, a sale - na trzecim.

Planowane terminy otwarcia

Arkady Wrocławskie: kwiecień 2007 roku

Galeria Legnicka: jesień 2007 roku.

Pasaż Grunwaldzki: marzec 2007 roku

Zestawienie wielkości istniejących (niektórych) i planowanych we Wrocławiu centrów handlowych:

 
Weź udział w dyskusji (0)
POLECAMY
"Planowałeś zakup mieszkania? Oni właśnie zdmuchnęli ci je sprzed nosa. I 649 innym"
"Celowy zabieg przy kredycie bez wkładu własnego? W Krakowie załapie się np. jedynie kilka procent lokali"
"Mieszkania stanieją? Masowe kupowanie nieruchomości ma być zakazane. "Intensywnie nad tym pracujemy""
"Kredyt bez wkładu własnego. Znamy szczegóły. Trójka dzieci obniży ratę kredytu o 400 zł"
"To się dzieje! CPK kupiło pierwsze grunty pod budowę ogromnego lotniska"
"Rząd chce zainstalować licznik w każdym mieszkaniu. Będzie nowy obowiązek. I zrobi się zimno?"