Dworce idealne do wielkiego handlu

Marcin Moneta, Analityk WGN

Po wysiadce z pociągu czy autobusu wizyta w galerii handlowej - taka możliwość dziś nie jest już niczym nowym. Centra handlowe połączone z dworcami wyrastają jak grzyby po deszczu. Dla deweloperów możliwość inwestycji na lub obok dworca to prawdziwa gratka - są to najczęściej centralne miejskie lokalizacje, a połączenie z funkcją transportową oznacza duży przepływ pasażerów, czyli klientów.

Podaż galerii przydworcowych, czy też dworców z funkcją galerii handlowej rośnie m.in. dlatego, że coraz więcej swoich nieruchomości uwalniają PKP. W tym roku plany sprzedażowe zakładają przychód rzędu 300 mln zł. Kolejarze mają do sprzedania 100 tys. ha gruntów, są też w posiadaniu 2000 dworców. PKP pod koniec zeszłego roku powołały specjalną spółkę deweloperską - Xcity Investment, która we współpracy z zewnętrznymi podmiotami będzie realizować projekty inwestycyjne.

Przedstawiciele kolei zapowiadają, że chcą co roku realizować przynajmniej 20 nowych inwestycji deweloperskich, a te, w które już są zaangażowane są warte nawet 13 mld zł. Z tak dużym potencjałem nieruchomości i planami inwestycyjnymi PKP wyrastają na jednego z najbardziej liczących się graczy na rynku inwestycji w nieruchomości komercyjne w kraju.

Partnerów do realizacji projektów - co już widać - na pewno nie zabraknie. Dla deweloperów możliwość wejścia w taką współpracę oznacza dostęp do świetnie położonych nieruchomości w centrach miast. Zachowanie funkcji transportowej nowych obiektów komercyjnych też nie jest wadą - wręcz przeciwnie. To zaleta - gwarantuje dopływ klientów.

Pionierskimi chyba inwestycjami tego typu były modernizacje i budowy nowych dworców przed Euro 2012. Koleje poszukiwały partnerów, którzy mogliby zrealizować takie projekty w zamian za atrakcyjne grunty iip. Formuły współpracy są różne - sprzedaż nieruchomości z zastrzeżeniem zachowania funkcji dworca, Partnerstwo Publiczno - Prywatne, spółki celowe itp. Oprócz dworców kolejowych w grę wchodzą również te autobusowe.

Przed Euro powstały m.in. Galeria Katowicka i Poznań City Center - obie nieruchomości łączące funkcjonalność dworca z galerią handlową. Już w 2006 roku otwarto natomiast Galerię Krakowską połączoną tunelem podziemnym z dworcem kolejowym, stacją Krakowskiego Szybkiego Tramwaju Dworzec Główny Tunel i Regionalnym Dworcem Autobusowym przy ul. Bosackiej.

Obecnie takich projektów jest dużo więcej. We Wrocławiu powstaje nowy dworzec autobusowy. Inwestor buduje galerię handlową połączoną z nowym holem, kasami, poczekalnią, natomiast stanowiska z których będą odjeżdżały autobusy, zostaną przeniesione pod ziemię.

W Koninie i Mińsku Mazowieckim deweloper Dekada Realty podpisał wartą 68 mln zł umowę z XCity sp. z o.o. - spółką deweloperską PKP SA na budowę dwóch dworców zintegrowanych z centrami handlowymi.

W Sopocie nowy dworzec powstaje w formule Partnerstwa Publiczno - Prywatnego. między Bałtycką Grupą Inwestycyjną S.A. a Gminą Miasta Sopot. Na terenach przydworcowych powstanie Nowe Centrum Sopotu - wielofunkcyjny obiekt komercyjny z lokalem dworca PKP oraz hotelem. Podobna inwestycja realizowana jest obecnie również m.in. w Jeleniej Górze ("Nowy Rynek").

Dworcowych galerii handlowych będzie przybywać. Deweloperzy nie zmarnują okazji wykorzystania bardzo dobrych terenów inwestycyjnych, a i deweloperską coraz bardziej na poważnie zajmują się same PKP.

WIĘCEJ O:

dworce centra handlowe usługi nieruchomości handel
 
Weź udział w dyskusji (0)
POLECAMY
"Planowałeś zakup mieszkania? Oni właśnie zdmuchnęli ci je sprzed nosa. I 649 innym"
"Celowy zabieg przy kredycie bez wkładu własnego? W Krakowie załapie się np. jedynie kilka procent lokali"
"Mieszkania stanieją? Masowe kupowanie nieruchomości ma być zakazane. "Intensywnie nad tym pracujemy""
"Kredyt bez wkładu własnego. Znamy szczegóły. Trójka dzieci obniży ratę kredytu o 400 zł"
"To się dzieje! CPK kupiło pierwsze grunty pod budowę ogromnego lotniska"
"Rząd chce zainstalować licznik w każdym mieszkaniu. Będzie nowy obowiązek. I zrobi się zimno?"