Nagroda Pritzkera dla Richarda Rogersa

Dorota Jarecka

Współautor budynku Centrum Pompidou w Paryżu Richard Rogers, który - jak napisał "New York Times" - "przewrócił świat architektury do góry nogami", dostał największe wyróżnienie w dziedzinie architektury na świecie - Nagrodę Pritzkera.

Nagrodę Rogers odbierze razem z czekiem na 100 tys. dolarów 4 czerwca w Londynie. Jak napisano w uzasadnieniu nagrody, budynek Centre Pompidou otwarty w 1977 r. "przekształcił to, co do tej pory było elitarnymi pomnikami w miejsce masowej wymiany społecznej i kulturalnej, ściśle wpisane w samo serce miasta".

Renzo Piano, włoski architekt, równieśnik Rogersa i współautor budynku otrzymał Pritzkera w 1998 r. Był już najwyższy czas, by to samo wyróżnienie przyznać Rogersowi, którego udział w budynku był nie mniejszy.

Rogers ma na swoim koncie osiągnięcia równie ciekawe i "ikoniczne" co Piano. Należy do nich choćby Millennium Dome w dzielnicy Greenwich w Londynie. Zamówiona przez premiera Blaira, wzniesiona w 1999 r. "kopuła tysiąclecia" to do tej pory największa kopuła na świecie, choć tymczasowa - trwałość jej dachu obliczona jest na 25 lat. Ma w najszerszym miejscu 365 metrów długości, konstrukcję podtrzymuje 12 masztów. Jest symbolem nowego tysiąclecia, ale i ekonomicznego boomu, który Londyn przeżywa na przełomie tysiącleci.

Richard Rogers urodził się we Florencji, mieszka w Londynie. Studiował architekturę w USA, następnie w Wielkiej Brytanii tworzył zespół m.in. z Normanem Fosterem, od 1971 r. z Renzem Piano. Po wzniesieniu Centrum Pompidou, które zrewolucjonizowało myślenie o muzeach na świecie, rozstał się z włoskim architektem i założył Richard Rogers Partnership w Londynie, które firmuje do tej pory jego projekty.

W 2006 r. otrzymał Złotego Lwa 10. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji za osiągnięcia całego życia.

Centre Pompidou było jego pierwszym dużym przedsięwzięciem. Kiedy w 1971 r. razem z Renzem Piano wygrał konkurs, miał 37 lat. Na czym polega rewolucja Centre Pompidou? Na totalnym, awangardowym z ducha odcięciu się od architektury otoczenia. W konstrukcji przypominającej budynek fabryczny albo powiększone do gigantycznych rozmiarów narzędzie użytku domowego nie ma nic, co by nawiązywało do otaczającej architektury starego Paryża.

Centrum Pompidou stanęło pośrodku zabytkowej - i zburzonej w części, by zrobić mu miejsce - architektury dzielnic Marais i handlowych Hal. Widoczne z zewnątrz i od wewnątrz instalacje techniczne, ruchome schody wyrzucone na fasadę budynku i schowane w przezroczystej tubie, otwartość i przezroczystość przestrzeni, elastyczność podziałów, oszałamiające widoki, które otwierają się z górnych pięter budynku - to wszystko sprawiło, że w niedługim czasie budynek stał się hitem, przebojem, atrakcją turystyczną, choć początkowo budził oburzenie.

Richard Rogers wykorzystał podobne innowacyjne motywy w swojej następnej, już samodzielnej pracy - siedzibie banku Lloyds w Londynie zbudowanej w latach 1978-86. To także budynek wywrócony podszewką na lewą stronę: wszystkie schody, windy, instalacja elektryczna i hydrauliczna znajdują się na zewnątrz w oplatających budynek tubach, rurach i wężach. Dzięki temu w środku powstała niezaburzona niczym przestrzeń, którą można dowolnie dzielić - zapowiedź dzisiejszych elastycznych "open space'ów".

Ten budynek - którego estetyka wynika z funkcji - świetnie ilustruje filozofię jego architektury. W budynkach Rogersa wielkie przeszklone powierzchnie, które tak się nam podobają, mają przede wszystkim dostarczać do wnętrza światło i ciepło, co - bardzo praktycznie - redukuje koszty utrzymania budynku. Podobno parlament Walijski w Cardiff (2006) na kosztach utrzymania oszczędza dwukrotnie. A przy tym jest piękny: położony na portowym nabrzeżu, jego szklana fasada koresponduje z pobliską wodą, wygięty "biologicznie" dach nawiązuje formą do modernizmu.

Do ekologicznych budowli Rogersa należy siedziba DaimlerChryslera w Berlinie przy placu Poczdamskim, w której światło słoneczne dociera do każdego kąta, a nadwyżki energii są magazynowane latem i zużywane zimą do ogrzewania. Metalowe rury konstrukcyjne zaś służą również do przewodzenia ciepła w budynku.

Richard Rogers nie widzi sprzeczności między ekologią a typowo metropolitalną zabudową. Jest także autorem wieżowców. Należy do tej czołówki światowych architektów, którzy zabudowują dzisiaj tereny po zniszczeniu wież World Trade Center w zamachu terrorystycznym. W konkursie na zagospodarowanie tego miejsca zwyciężyła koncepcja symbolicznego pięcia się w górę. Rogers jest autorem projektu jednej z pięciu wież - numer 3 - która ma stanąć w tym miejscu.

 
Weź udział w dyskusji (0)
POLECAMY
"Planowałeś zakup mieszkania? Oni właśnie zdmuchnęli ci je sprzed nosa. I 649 innym"
"Celowy zabieg przy kredycie bez wkładu własnego? W Krakowie załapie się np. jedynie kilka procent lokali"
"Mieszkania stanieją? Masowe kupowanie nieruchomości ma być zakazane. "Intensywnie nad tym pracujemy""
"Kredyt bez wkładu własnego. Znamy szczegóły. Trójka dzieci obniży ratę kredytu o 400 zł"
"To się dzieje! CPK kupiło pierwsze grunty pod budowę ogromnego lotniska"
"Rząd chce zainstalować licznik w każdym mieszkaniu. Będzie nowy obowiązek. I zrobi się zimno?"