Jakie obowiązki mają mieszkańcy w związku z dekomunizacją nazw ulic?

Zmiana nazwy ulicy wiąże się z wydatkami dla jej mieszkańców. Choć w ustawie dekomunizacyjnej są zawarte ulgi, to nie każdy z nich skorzysta. Sprawdź, za co musisz zapłacić.

Wiele polskich miast zmienia patronów ulic w ramach tzw. dekomunizacji. Według ustawy Polacy mieli nie płacić za zmianę nazw ulic. W praktyce z wydatkami musi się liczyć wiele osób, głównie właścicieli firm.

Kiedy nie trzeba płacić?

Koszty pism, postępowań sądowych i administracyjnych w sprawach dotyczących zmian nazwy w księgach wieczystych, rejestrach, ewidencjach i dokumentach urzędowych są zwolnione z opłat.

Na szczęście, zgodnie z ustawą nie ma konieczności wymiany dokumentów zawierających obecną nazwę takich jak dowód osobisty, prawo jazdy czy paszport. Te będą wiążące, dopóki nie upłynie ich termin ważności. Dopiero po tej dacie należy je wymienić na te z nowym adresem.

Właściciele i firmy poniosą koszty

Jakie? Przede wszystkim chodzi o wymianę tabliczek informacyjnych na frontach budynków. Te według prawa należy wymienić w ciągu 30 dni od odbioru budynku, a zadaniem tym jest obarczony właściciel bądź wspólnota mieszkaniowa. Koszt tabliczki posesyjnej to mniej więcej 50 złotych plus montaż.

Większe problemy spotkają przedsiębiorców. Aby posiadać aktualne dane adresowe będą musieli wymienić pieczątki oraz materiały promocyjne takie jak wizytówki czy szyldy reklamowe. Tutaj koszty można już liczyć w tysiącach złotych. 

Firmy wydające budżet reklamowy na pozycjonowanie swojego adresu w internecie również stracą. Obecnie koszt kampanii internetowej, dzięki której adres będzie łatwy do wyszukania to koszt paru tysięcy złotych.

Co grozi za brak tabliczki?

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że brak odpowiedniej tabliczki na froncie budynku jest zagrożony mandatem do wysokości nawet 500 złotych. Takie „upomnienie” może wystawić policja, ale również straż miejska.

Rady związane z montażem tabliczki informacyjnej:

  • Tabliczka powinna zawierać numer domu wraz z nazwą ulicy. Bądź w przypadku miejscowości bez ulic należy zamieść nazwę miejscowości
  • Nie wymagane jest nazwisko właściciela bądź nazwa wspólnoty
  • Tabliczka musi być powieszona w widocznym miejscu, na frontowej ścianie budynku
  • Tabliczka musi być w miejscu oświetlonym. (Gdy oświetlenie uliczne nie zapewnia dostatecznej widoczności po zmroku, właściciel budynku musi sam o nie zadbać)
  • Przyjęło się, że wokół tablicy powinno się zostawić powierzchnię wolną od nośników reklamowych. Bezpieczna odległość od krawędzi to 1,2 metra.

Źródło: prawo.sejm.gov.pl

Więcej o: