Wakacyjne mieszkania

Jak zachęcić klientów do kupna mieszkań, gdy większość z nich myśli o urlopie i zaplanowanym wypoczynku - zastanawiają się handlowcy i spece od reklamy. I przekonują do nowej - starej letniej promocji
"Specjalna oferta wakacyjna"- w taki sposób zachęca do zakupu mieszkań w Vital Parku firma Get House Developer. Ich ceny zaczynają się już od 5950 zł za m kw. Ale - jak zaznacza inwestor - oferta ważna jest tylko do końca sierpnia. By zachęcić niezdecydowanych do podjęcia decyzji deweloper oferuje także gratisowe wykończenie mieszkania pod klucz. "Wakacyjna promocja na zakup mieszkania Osiedle Talarowa" rzuca się w oczy kolejna oferta. Tylko do końca wakacji mieszkania przy ul. Mehoffera w promocyjnych cenach od 5,3 tys. zł za mkw. - nęci deweloper. I przekonuje: Nie strać szansy na kupno wymarzonego mieszkania w promocyjnej cenie!

Wakacyjną ofertę cenową przygotowała także firma Sawa Development. Letnia promocja czeka na zainteresowanych, którzy chcieliby mieszkać przy ul. Szymborskiej na warszawskiej Woli. Inni deweloperzy działają w podobny, niemal identyczny sposób. Letnią ofertę ogłosił również jeden z największych stołecznych inwestorów, Dom Development. I podobnie jak u konkurencji, specjalna oferta cenowa na mieszkania w Miasteczku Regaty obowiązuje tylko do końca sierpnia.

Przeglądając oferty mieszkań można odnieść wrażenie, że reklamy dla większości inwestorów przygotowała ta sama agencja reklamowa. Podobny układ reklam, wielkość czcionki czy przesłanie widoczne w tym samym miejscu. Nawet hasło "wakacyjna oferta" spece od reklamy powtarzają po konkurencji niczym mantrę. Jedną z niewielu różnic są hasła - klucze, które mają wyróżnić jednego czy drugiego dewelopera na tle innych firm. "Chwytaj najlepsze okazje" - to wakacyjna promocja TK Development na mieszkania w Tivoli park mieszkaniowy. "Rozważ cenę!" - przekonuje z kolei deweloper Bouygues Immobilier w swojej reklamie. Tu wakacyjne oferty czekają na klientów w każdy weekend. Specjalną ofertę firma przygotowała dla tych, którzy zdecydują się na zakup domu w podwarszawskim Józefosławiu.

Deweloper na leżaku?

Wakacyjne promocje cenowe dla klientów to zupełnie inna taktyka od tej, którą stosowali deweloperzy jeszcze trzy lata temu. W czasie boomu mieszkaniowego inwestorzy nie kryli radości, że przed ich biurami sprzedaży ustawiały się kilkudniowe kolejki a większość mieszkań była sprzedawana jako potencjalna dziura w ziemi. Wielu deweloperów nie musiało nawet reklamować swojej kolejnej inwestycji. Strach przed kolejną podwyżką cen mieszkań. sprawiał, że Polacy zadłużali się w bankach na 30 - 40 lat, by tylko kupić trzydziesto lub czterdziestometrowe mieszkanie, najczęściej oddawane w tzw. standardzie deweloperskim bez podłóg i białego montażu.

Ale dobra passa szybko się skończyła. By utrzymać wysoką cenę, deweloperzy dodawali do mieszkań różnego rodzaju promocje. Te rozwiązania okazały się jednak mało skuteczne. Dziś ceny mieszkań maleją z miesiąca na miesiąc, a banki rzadko komu udzielają kredytów, deweloperzy jak tylko mogą starają się przyciągnąć potencjalnego kupca stosując różnego rodzaju promocje. Obecnie większość zachęca do wakacyjnych, niższych cen mieszkań.

Dyrektor jednej z firm deweloperskich tak ocenia sytuację na rynku: Deweloperzy dzielą się na tych, co prowadzą w wakacje akcje promocyjne i tych, którzy zwierają szeregi przed rozpoczynającym się we wrześniu sezonem deweloperskim. Ci pierwsi, jako podstawowe narzędzie promocji wykorzystują skojarzenia. "Letnie, wakacyjne, jak na wakacjach" - z takimi hasłami najczęściej możemy spotkać się w reklamach firm deweloperskich w okresie od czerwca do sierpnia.

W zeszłym roku katowicki deweloper MK Inwestycje promował swoje Osiedle Zagajnik położone w Katowicach - Zarzeczu hasłem "Poczuj się jak na wakacjach przez cały rok". Cel? Pokazać przyszłym mieszkańcom, że można wypocząć nawet w wielkim mieście przez cały rok. Teraz inny deweloper Novo Maar wykorzystuje podobne skojarzenia w promocji swojego Osiedla Europejskiego. W kampanii wykorzystane zostaną trzy teasery promowane hasłami "Wakacje z rodziną?", "Udany urlop?", "Luksusowy hotel?". I wszystkie z nich mają wywołać skojarzeni z wakacjami. Cel podobny jak w przypadku Osiedla Zagajnik. Budowa miłego i pozytywnego skojarzenia z urlopem i wypoczynkiem, dodatkowo zaintrygowanie potencjalnego klienta. Tak odbiera to klient.

Jednak jak zauważa Monika Śleziońska, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży katowickiego dewelopera MK Inwestycje, wakacyjne akcje deweloperów niczym nie różnią się od akcji organizowanych w innych porach roku. - Z jednej strony wakacje są takim samym powodem do promocji, co wiosna, lato, jesień, zima, święta i inne okazje. Obecne promocje niczym się więc nie różnią - mówi. - Z drugiej strony, w przypadku nieruchomości, wakacje są z reguły okresem niskiej aktywności klienta. Wakacyjna cena może posłużyć pobudzeniu rynku i przedłużeniu sezonu deweloperskiego obserwowanego od marca do czerwca. Należy tu także dodać, że obserwowany do tej pory trend w sezonowości rynku nieruchomości został nieco zachwiany przez sytuację gospodarczą, a zwłaszcza kredytową - przekonuje Monika Śleziońska.

A to sprawia, że większość deweloperów poszukuje niekonwencjonalnych metod, które przyciągną klientów do wakacyjnych promocji czy letnich upustów. W niecodzienny sposób do wakacyjnej promocji podszedł inny z katowickich deweloperów. W ramach akcji promocyjnej "Poleć Dębowe Tarasy i poleć na Kretę", deweloper TriGranit zachęca właścicieli i menedżerów renomowanych śląskich salonów zdrowia i urody oraz innych uczęszczanych miejsc do ekspozycji swoich materiałów informacyjnych. Pierwszy z salonów, z polecenia którego dojdzie do finalizacji kupna mieszkania na tym osiedlu, otrzyma w nagrodę dwuosobową wycieczkę na Kretę. Spośród wszystkich salonów, które wyeksponują materiały zostaną rozlosowane inne nagrody.

Można dużo zaoszczędzić

Ile można zyskać kupując mieszkanie w czasie wakacji? To zależy głównie od dewelopera i od naszego przygotowania do negocjacji. Sprawdziliśmy kilkudziesięciu deweloperów. Większość z nich chętnie udzieli wakacyjnego kredytu, by tylko rozruszać sprzedaż. Średnio oferuje się kilkaset złotych zysku na każdym metrze kwadratowym. Kilku deweloperów oferowało większe upusty. 1 tys. zł, 1,5 tys. zł najwięcej do 2 tys. zł na metrze. Wysokość kwoty zależała od powierzchni danego mieszkania i piętra na którym się ono znajdowało. W praktyce wygląda to tak:

"Wakacyjna promocja we Wrocławiu. Rabaty od 300 do 900 zł za mkw." Nie trudno się domyśleć, że promocja obowiązuje tylko do 31 sierpnia 2009 roku o czym nie zapomniał wspomnieć inwestor. W inwestycji na Stabłowicach mieszkania kosztują od 4,2 do 4,4 tys. zł brutto za mkw.

Wakacyjnej promocji cenowej nie mogło zabraknąć także w Poznaniu. Ciekawą ofertą cenową mogą okazać się gotowe mieszkania na Piątkowie i w Naramowicach. Od 5,5 tys. zł brutto zapłacimy za mieszkanie przy ul. Królewskiej, a 5350 zł brutto kosztują lokale w zespole mieszkaniowym "Żurawiniec Park". Jeszcze tańsze, bo od 5 tys. zł są mieszkania na osiedlu Władysława Jagiełły.

Najwięcej letnich ofert jest w stolicy. "Wakacyjne ceny w Robyg" - zachęca nas kolejne ogłoszenie. Zapraszamy do odwiedzenia naszych biur i zapoznania się ze specjalną ofertą wakacyjną. Ceny? Kilkaset złotych niższe niż w maju. Mieszkania w atrakcyjnych dzielnicach Warszawy kosztują od 6 tys. zł. z hakiem. Apartamenty na Żoliborzu to wydatek już od 7,5 tys. zł a Nowa Rezydencja Królowej Marysieńki w Wilanowie kosztuje już od 7150 zł za mkw.

Nową atrakcyjną ofertą cenową chce przyciągnąć klientów deweloper Mill-Yon na ostatnie gotowe mieszkania z I etapu osiedla Aura Park w Warszawie. Deweloper oferuje na ekskluzywnym osiedlu mieszkania cztero i pięciopokojowe o metrażu od 98 do 150 mkw. w cenie - 7200 zł brutto za mkw. Jeszcze nie dawno na reklamach widniała cena 7 tys. zł netto.

Miłą niespodziankę dla klientów przygotował również developer Espais. "Lżejsze ceny" od 8055 zł za mkw. na mieszkania na Mokotowie to zachęca firmy. Z reklamy przemawia do nas nowe hasło "Zen lekkich cen!" Do niedawna ceny w najbardziej obleganej dzielnicy Warszawy nie schodziły poniżej 10 tys. zł za metr. Dziś w kilku inwestycjach oferuje się mieszkania poniżej 7 tys. zł. Uwagę wielu czytelników przyciągnęło kilka tygodni jedno z ogłoszeń. Wakacyjna promocja - 1,8 tys. zł taniej na metrze. Ale był postawiony jeden warunek. Nowy nabywca musiał się spieszyć i kupić lokal do końca lipca.

Wakacyjne ceny wprowadziła również notowana na warszawskiej giełdzie firma Marvipol. Jak przekonują handlowcy letni rabat w Villi Avanti to 5 proc. plus to, co indywidualnie wytargujemy podczas negocjacji. Handlowcy przekonują, że można utargować nawet od 8 do 10 proc. Może warto spróbować swoich umiejętności. Kolejne ogłoszenia i kolejne tylko wakacyjne oferty.

"Jeszcze w sierpniu 2009 roku. od 3,6 tys. zł brutto za mkw. Elektra - nowoczesne mieszkania na sierpień w Piasecznie" - zachęca kolejny deweloper. Jeszcze nie tak dawno - w czasach boomu mieszkaniowego - cena minimalna w tej inwestycji przekraczała 5 tys. zł.

Duże wakacyjne obniżki cen widoczne są także w wielu podwarszawskich miejscowościach. I tak np. w Ożarowie, Piasecznie, Piastowie, Ząbkach czy Brwinowie ceny mieszkań lub domów - jak zaznaczają deweloperzy - zaczynają się od 3-3,5 tys. zł. Wielu deweloperów widząc zastój w sprzedaży zeszło z ceny średnio o 1 tys. zł na każdym metrze.

Możliwość negocjacji ceny to główne hasło reklamowe Pirelli Pekao Real Estate na ostatnie lokale usługowe na warszawskiej Woli. Duże rabaty daje firma Dom Atelier. Sprawdziliśmy. Tu ceny domów są poniżej 5 tys. zł za mkw. Letnią promocję zaoferowała również firma Orco na warszawskiej Białołęce. Tu ceny mieszkań zaczynają się już od 4,2 tys. zł za mkw. Takie informacje mogą tylko cieszyć klientów, którzy zanim kupią wymarzone M, obejrzą kilkanaście inwestycji i wybiorą tę najbardziej korzystną także pod względem finansowym. A jeszcze kilka, kilkanaście miesięcy temu deweloperzy nie chcieli schodzić poniżej 5 - 6 tys. zł za metr i przekonywali, że obniżki cen to zjawisko chwilowe.