Według analiz przeprowadzonych przez JLL tunel średnicowy wzmocni metropolitalną rolę Łodzi, wypełniając historyczną lukę w krajowej sieci kolejowej. Dzięki temu miasto stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym, umożliwiając pociągom kursującym między Warszawą a Poznaniem lub Wrocławiem zatrzymywanie się w centrum Łodzi.
Centralny obszar miasta zyska lepsze połączenie z przedmieściami oraz miastami regionu. W ciągu godziny będzie można dotrzeć do Sieradza czy Piotrkowa Trybunalskiego, nie wspominając o bliższych lokalizacjach jak Zduńska Wola czy Stryków. Ta zmiana może przełożyć się na napływ dodatkowej populacji dziennej - pracowników, studentów i klientów, potencjalnie łagodząc negatywny trend demograficzny w mieście. Osoby zainteresowane mogą sprawdzić aktualne oferty mieszkań na wynajem w Łodzi, gdzie popyt może wzrosnąć wraz z napływem nowych pracowników.
Łukasz Dobrzański, Dyrektor biura JLL w Łodzi, podkreśla znaczenie inwestycji. - Zwiększenie dostępności transportowej w ramach aglomeracji wpłynie na poszerzenie potencjalnej puli pracowników – kluczowego czynnika wpływającego na rozwój biznesowy Łodzi. Nowe firmy poszukujące biur charakteryzujących się wysoką dostępnością, a więc wybierające swoje lokalizacje w pobliżu dworców kolejowych, przyczynią się do ożywienia tych obszarów - czytamy w raporcie JLL.
Choć tunel nie wpłynie znacząco na skrócenie czasów przejazdu wewnątrz miasta (średni czas dojazdu komunikacją miejską do stacji Fabryczna skróci się o zaledwie dwie minuty), to niektóre obszary odnotują wyraźną poprawę dostępności. Największą oszczędność czasową, średnio o ponad cztery minuty, uzyskają rejony nowych stacji Polesie i Koziny, które obecnie należą do najsłabiej dostępnych miejsc w centralnej Łodzi. Inwestorzy poszukujący nieruchomości w tych rejonach mogą przejrzeć mieszkania na sprzedaż w Łodzi, szczególnie w dzielnicach, które zyskają na nowej infrastrukturze.
Znaczne korzyści odniosą również lokalizacje w pobliżu niemal wszystkich stacji kolejowych obsługiwanych przez kolej aglomeracyjną, w tym rejony stacji Niciarniana, Pabianicka i Chojny. To właśnie tam deweloperzy mogą wykazać wzmożoną aktywność, a wartość nieruchomości może znacząco wzrosnąć.
Największe oszczędności w czasie dojazdu dotyczyć będą miast satelickich Łodzi, takich jak Zgierz czy Pabianice. Dla obu tych lokalizacji czas dojazdu do rejonu powstającej stacji Śródmieście będzie o 15 minut krótszy niż obecnie. Po uruchomieniu tunelu liczba mieszkańców, którzy między godziną 8 a 9 w ciągu 30 minut będą mogli dotrzeć do stacji Śródmieście za pomocą transportu publicznego, wzrośnie o 34%. Warto rozważyć oferty mieszkań na sprzedaż w Pabianicach, które mogą stać się atrakcyjniejszą alternatywą dla centrum Łodzi.
Analitycy JLL przewidują, że po powrocie rynku biurowego do równowagi, budynki położone w pobliżu stacji kolejowych będą mogły osiągnąć premię czynszową w wysokości od 0,5 do 1 euro za 1 mkw. w porównaniu do innych lokalizacji.
Dla osób planujących zakup mieszkania w Łodzi, warto rozważyć nieruchomości zlokalizowane w pobliżu stacji kolejowych, szczególnie nowych przystanków Polesie, Śródmieście i Koziny. Inwestycja w takie lokalizacje może przynieść nie tylko korzyści w postaci lepszej komunikacji, ale również potencjalny wzrost wartości nieruchomości w przyszłości.
Fot. Adam Jones