W wykazie prac legislacyjnych rządu, dostępnym na stronach Kancelarii Premiera, pojawiła się informacja o przygotowywanym przez Ministerstwo Finansów projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Głównym celem planowanych regulacji jest uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce. Najważniejszą ze zmian jest modyfikacja zasad stosowania tak zwanej ulgi mieszkaniowej. Obecnie przepisy przewidują, że dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, od której nabycia minęło mniej niż pięć lat, mogą być zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe w okresie nie dłuższym niż trzy lata od momentu zbycia. Zdaniem resortu finansów obecne rozumienie sformułowania dotyczącego własnych celów mieszkaniowych jest zbyt szerokie i wymaga doprecyzowania.
Zgodnie z informacją opublikowaną na stronach Ministerstwa Finansów, resort proponuje doprecyzowanie zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej poprzez wskazanie, że ma ona służyć zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Realizacją tych potrzeb będzie nabycie nieruchomości albo praw o charakterze mieszkalnym albo gruntów pod budowę własnego domu, jednak tylko wtedy, gdy podatnik nie posiada innej nieruchomości czy lokalu mieszkalnego. Oznacza to, że osoby, które już posiadają mieszkanie na sprzedaż lub dom, nie będą mogły skorzystać z preferencyjnego zwolnienia podatkowego.
Projektowana ustawa przewiduje również zmiany w zakresie opodatkowania ruchomości zbywanych przez najbliższą rodzinę przedsiębiorcy. Resort finansów proponuje opodatkowanie przychodów z odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych otrzymanych przez najbliższą rodzinę przedsiębiorcy, który wykupił tę rzecz do majątku prywatnego po zakończeniu leasingu operacyjnego, a którą wcześniej wykorzystywał w działalności gospodarczej. Warunkiem będzie korzystanie przez rodzinę ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn oraz dokonanie odpłatnego zbycia przed upływem trzech lat od otrzymania.
Przy okazji warto wspomnieć, że Ministerstwo Finansów zamierza jednoznacznie zapisać w przepisach, że podatnik może pomniejszyć dochody stanowiące podstawę obliczenia daniny solidarnościowej o straty z lat ubiegłych. Pomniejszenie będzie jednak możliwe wyłącznie o straty z tego źródła przychodów, z którego dochody stanowią podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Dochodów tych nie będzie można pomniejszyć o inne przysługujące osobom fizycznym, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym, odliczenia lub pomniejszenia. Resort chce także, aby podstawa obliczania daniny solidarnościowej obejmowała dochody z IP Box. Kolejna zmiana dotyczy właśnie opodatkowania dochodów z IP Box, czyli preferencyjnego opodatkowania dochodów pochodzących z wytworzenia kwalifikowanego prawa własności intelektualnej czy działalności badawczo-rozwojowej. Ministerstwo Finansów planuje uzależnić możliwość korzystania z preferencji w ramach IP Box od zatrudniania co najmniej trzech osób fizycznych niebędących podmiotami powiązanymi z podatnikiem.
Zmiany obejmą także niektóre instrumenty finansowe wykorzystywane do wynagradzania w ramach tak zwanych programów lojalnościowych, które powodują niższe opodatkowanie uzyskiwanych przez nie przychodów. Dochód ze sprzedaży takiego instrumentu objęty jest stawką dziewiętnaście proc., podczas gdy wynagrodzenie byłoby objęte stawką trzydzieści dwa proc. Jak podano na stronach Kancelarii Premiera, celem uniemożliwienia tego typu praktyk obniżających podatek proponuje się rozszerzenie zakresu stosowania zasady przypisania do źródła, w ramach którego podatnik otrzymał dane świadczenia w naturze, nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne w postaci instrumentów finansowych, również o przychody uzyskane z realizacji tych instrumentów finansowych, które obecnie nie są objęte tą zasadą. Dotyczy to między innymi warrantów subskrypcyjnych.
Resort finansów zamierza wprowadzić regulacje dotyczące sytuacji, kiedy podatnik objęty ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych świadczy usługi na rzecz podmiotu powiązanego. Przychody z tego źródła mają być objęte ryczałtem w wysokości siedemnastu proc. Obecnie bowiem to rozwiązanie zmniejsza należną dywidendę, która jest objęta dziewiętnastoprocentową stawką w podatku dochodowym od osób fizycznych. W projekcie mają znaleźć się również zapisy dotyczące wstecznego obniżania lub podwyższania stawek amortyzacyjnych, która to możliwość jest wykorzystywana do obniżania zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym.