Oto najdłuższy most wiszący na świecie. Przejście tylko dla odważnych

Znajduje się w dolinie nad rzeką Paiva i mierzy ponad pół kilometra. Najdłuższy podwieszany most pieszy na świecie został oddany do użytkowania parę dni temu. To nie tylko atrakcja turystyczna, ale i majstersztyk budowlany. Choć trzeba przyznać, że przejście się nim wymaga sporej odwagi.

Mosty podwieszane to niesamowite konstrukcje. W historii są znane od tysięcy lat, ale dopiero dwa ostatnie stulecia mocno przyśpieszyły ich rozwój, dzięki opracowaniu nowoczesnych i wytrzymałych materiałów.

Najdłuższy most na świecie

Nowootwarty most nad rzeką Paiva w Geoparku Arouca, znajduje się w pobliżu miasta o tej samej nazwie w Portugalii. Konstrukcja rozciąga się aż na 514 metrów długości, a całość jest zawieszona na wysokości 175 metrów nad taflą rzeki.

>>> Eleganckie i ciekawe kolekcje mebli znajdziesz na Abra Meble

Wykonany praktycznie w całości ze stali, posiada kładkę wykonaną z transparentnej kratki, co powoduje, że pokonanie go należy do wyzwań dla miłośników ekstremalnych wrażeń. Cały most składa się z połączonych ze sobą 129 modułów, które opierają się na czterech zakotwionych w skalistym gruncie wieżach. 

 

Choć budowa konstrukcji zajęła budowniczym dwa lata, a zaplanowana była na długo przed pojawieniem się pandemii w 2020 roku, to włodarze miasta mają nadzieję na rozruszanie turystyki w tym atrakcyjnym regionie, właśnie po ogromnych stratach spowodowanych obostrzeniami epidemiologicznymi. 

Przejście przez kładkę to nie tylko wyzwanie dla odważnych, ale również dla portfela. Jednorazowe przejście uzależnione jest od wieku podróżnika i wynosi od 10 euro (ok. 45 zł) do 12 euro (ok. 54 zł). 

Rekord pobity

Poprzedni rekord długości mostu tego typu należał do kładki Karola Kuonena w Randzie w Alpach Szwajcarskich. Most ten mierzy "zaledwie" 494 metry długości i został oddany do użytkowania w 2017 roku. 

 

Mosty piesze to wyjątkowe konstrukcje inżynieryjne, które zyskują w ostatnich latach na znaczeniu, wraz ze wzrostem krytycyzmu dotyczącego motoryzacji i tworzenia infrastruktury jedynie dla samochodów. Chociażby dzisiaj władze ogłosiły przetarg na budowę takiego przejścia łączące Pragę z Powiślem. 

-Tego typu konstrukcje są dla projektantów wyjątkowo wdzięcznym tematem i w istotny sposób wzbogacają krajobraz. Obserwuje się dynamiczny rozwój innowacyjnych i ambitnych realizacji - pisze w swojej książce "Jak czytać mosty", Edward Denison. 

Źródło: Dezeen.com