Zapominając o tych elementach ogłoszenia, tracisz szansę na szybką sprzedaż mieszkania

Atrakcyjny opis mieszkania, profesjonalne zdjęcia i skrupulatnie wypełnione pola dotyczące parametrów nieruchomości takich, jak: lokalizacja, metraż oraz czynsz - to tylko wybrane elementy dobrego ogłoszenia o sprzedaży mieszkania.

Na rynku nieruchomości utrzymuje się hossa, nazywana już przez niektórych bańką spekulacyjną. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy średnia cena m2 w największych polskich miastach wzrosła o 8 procent - wynika z danych domiporta.pl. W ostatnich 3 latach ceny podniosły się średnio o 17 procent. Taka sytuacja rynkowa może sprzyjać decyzjom o sprzedaży nieruchomości, choć kupując kolejne M też trzeba się liczyć z „drożyzną”.

Sprzedaż nieruchomości to żmudny proces. O sukcesie sprzedażowym często decydują detale. Poniżej lista porad, co zrobić, aby nasze ogłoszenie zostało zauważone przez potencjalnych nabywców.

1. Sztuka robienia zdjęć

Zdjęcia dołączone do oferty mają dwa zadania. Przede wszystkim mają przykuć uwagę klienta szukającego mieszkania. Bywa, że wyniki wyszukiwania pokazują dziesiątki ogłoszeń, a dobrze dobrane zdjęcie zainteresuje klienta na tyle, by skusić go do kliknięcia w szczegóły. Ważną rolą zdjęć jest też utrzymanie dobrego wrażenia. Jeżeli pozostała część oferty jest dla klienta atrakcyjna, a dodane zdjęcia potwierdzają opisane parametry, to można być spokojnym o zainteresowanie ogłoszeniem.

Przed rozpoczęciem sesji zdjęciowej należy dokładnie posprzątać wnętrze - pochować zdjęcia, naczynia, przedmioty osobiste. Zdjęcia wnętrz powinny być wykonane przy świetle dziennym, najlepiej rano bądź wczesnym popołudniem. Aparat powinien być umiejscowiony na wysokości oczu siedzącego człowieka. Dzięki takiej wysokości zdjęcia pokazują układ pomieszczenia w najlepszy sposób - bez nadmiernej ekspozycji podłogi.

Jak wynika z analizy zachowań użytkowników serwisu domiporta.pl, aż 97 proc. wszystkich dodanych przez użytkowników prywatnych ofert posiada zdjęcia. Rezygnacja z dobrej jakości zdjęć powoduje dużo mniejsze zainteresowanie ofertą.

2. Wypełnij wszystkie pola

Nowoczesne serwisy nieruchomościowe dają nam możliwość drobiazgowego przedstawienia nieruchomości i jej otoczenia, począwszy od podstawowych wartości takich, jak: powierzchnia, cena czy liczba pokoi, aż po wyróżnienie zalet nieruchomości, czy przedstawienie jej wyposażenia.

Każdy profesjonalny serwis nieruchomościowy ma nieco inaczej skonstruowany panel dodawania ogłoszenia. Warto poświęcić trochę czasu, aby wypełnić wszystkie udostępnione pola. Im dokładniej przedstawimy nieruchomość, tym większa szansa, że znajdzie się chętny, które poszukuje konkretnych parametrów. Przykładowo, jedynie 39 proc. użytkowników serwisu domiporta.pl wypełnia pole “czynsz”, a jest to równie istotna informacja dla kupujących, co chociażby powierzchnia mieszkania.

3. Dodaj poprawną lokalizację

Praktycznie wszystkie nowoczesne serwisy nieruchomościowe posiadają moduł dodania konkretnej lokalizacji nieruchomości. Podanie dokładnego adresu nie tylko ułatwi zainteresowanemu kupnem zaplanowanie dojazdu, ale przede wszystkim umożliwi algorytmom serwisu pokazywanie oferty zgodnie z parametrami wpisywanymi przez szukających nieruchomości.

Najlepsze spośród serwisów nieruchomościowych oferują również funkcję nazywaną “Rysuj i znajdź”. Za pomocą kursora myszki na komputerze, bądź rysując palcem ekranie tableta lub smartphona, użytkownik może zaznaczyć na wirtualnej mapie obszar, którym jest zainteresowany, bez ręcznego wpisywania adresów. Jeżeli podczas dodawania ogłoszenia pominiemy dodanie adresu, nasza nieruchomość nie pojawi się na liście lokali do kupienia, nawet jeżeli znajduje się w obszarze zaznaczonym przez zainteresowanego kupnem użytkownika.

Z analizy zachowań użytkowników serwisu domiporta.pl wynika, że domu o konkretnej lokalizacji szuka ponad 81 proc. internautów. A tylko 24 procent dodających ogłoszenia podaje dokładny adres nieruchomości. Takie podejście skutkuje niestety brakiem zainteresowania ze strony innych użytkowników.

4. Opis

Starannie wypełnione pola dotyczące parametrów nieruchomości takich jak: metraż, liczba pokoi, piętro, rok budowy, czynsz czy lokalizacja spowodują, że użytkownicy poszukujący mieszkań będą widzieć nasze ogłoszenie w serwisie. Dobrze opracowany opis nieruchomości może być z kolei czynnikiem, który przesądzi o zainteresowaniu nieruchomością i zaowocuje kontaktem telefonicznym bądź mailowym. Podział na podobnej długości akapity wprowadzi harmonię w opisie, a używanie punktatorów ułatwi nawigację.

Dobrze napisane ogłoszenie to przede wszystkim atrakcyjnie przedstawione wyróżniki lokalu. Warto wypunktować tu te cechy mieszkania, które przesądzają o jego unikalności, a na które nie było odpowiedniego miejsca w standardowych polach. Mogą to być: piękny ogród, przestronne pokoje, artystyczna mozaika na ścianie, wanna z hydromasażem, centralny odkurzacz, sauna czy jakieś elementy związane z lokalizacją, np. mieszkanie bardzo ciche, pomimo lokalizacji w ścisłym centrum, okna wychodzą na wewnętrzne patio.

Pamiętajmy, aby opis był spójny z informacjami zawartymi we wcześniej wypełnionych polach. Nie można dopuszczać do sytuacji, gdy np. powierzchnia w opisie nie zgadza się z tą z pola ‘metraż”. Uważajmy też z przesadnym marketingiem, który może spowodować, że opis mieszkania oddali się od rzeczywistości. Przykładowo, nie nazywajmy ciasnych, ponurych mieszkań „klimatycznymi”. Nie piszmy, że mieszkanie jest „umiarkowanie ciche”, jeżeli jego okna wychodzą na główną ulicę miasta. Użytkownicy od razu to wyłapią.