5 kroków, które prowadzą do sprzedaży internetowej

Nawet ci, którzy lubili pospacerować sobie wzdłuż alejek sklepowych, w czasie obostrzeń spowodowanych pandemią sięgnęli, chociaż raz po laptopa lub smartfona, by dokonać zakupów w internecie. W ten sposób okazało się, że już ponad 60 procent internautów pozostało przy tej formie zdobywania zaopatrzenia, a wszystko wskazuje, że ta liczba będzie wzrastać. Zastanówmy się, jak zagospodarować ten segment rynku, innymi słowy, jak zacząć sprzedawać w sieci?

Sprzedaż przez internet, biznesplan – krok pierwszy

Nie chodzi tu o stworzenie skomplikowanego dokumentu poświęconego w połowie opisowi realizatora pomysłu, w końcu to my nim jesteśmy.

Powinniśmy raczej sporządzić sobie następującą listę:

  • Największy popyt;
  • Klient docelowy (target);
  • Budżet początkowy;
  • Finansowanie zewnętrzne;
  • Forma współpracy z producentem, dostawcą;
  • Czas poświęcony na prowadzenie sklepu;
  • Kanały sprzedaży.

Największy popyt, to nic innego jak znalezienie niszy na określony artykuł. Wymagać to będzie rozmów ze znajomymi, sporządzenia ankiet na portalach społecznościowych, lektury tekstów branżowych itp.

Klientem docelowym określimy grupę, do której skierowana będzie nasza oferta. To bardzo istotne, ponieważ łatwiej w ten sposób będzie trafić w potrzeby klientów. Klient zamożniejszy poszukuje z reguły innego zaopatrzenia w porównaniu z klientem mniej zasobnym w gotówkę. Podobnie rzecz się ma w przypadku klientów wiejskich oraz pochodzących z wielkich aglomeracji.

Budżet początkowy jest kwotą, którą przeznaczymy na rozruch naszego sklepu internetowego.

Finansowanie zewnętrzne, jest to przewidywana forma wsparcia finansowego, pochodzącego z banków, instytucji finansowych, projektów unijnych itd. W tym wypadku należy ustalić własną zdolność kredytową oraz porównać nasz profil działania z programami unijnymi wspierającymi działalność gospodarczą.

Forma współpracy z producentem, dostawcą polegać będzie na nabywaniu, przekazywaniu, magazynowaniu towarów, formach rozliczeń i przekazywaniu specyfikacji technicznych oraz gwarancji. Początkujący sprzedawcy nader chętnie korzystają z formy dropshippingowej, polegającej na zbieraniu zamówień i kierowaniu ich bezpośrednio do producenta. Dzięki temu odpadają koszty wynajmu magazynów, pakowania i wysyłek. Zyskiem sprzedawcy jest różnica pomiędzy ceną detaliczną a hurtową.

Czas poświęcony na prowadzenie sklepu, czyli określenie wymiaru czasu poświęconego na obsługę naszego sklepu internetowego. W wielu przypadkach, w początkowej fazie jest to zajęcie dodatkowe. Być może zaistnieje potrzeba zatrudnienia kogoś do pomocy, tym bardziej że właśnie na początku jest najwięcej pracy, głównie analitycznej.

Kanały sprzedaż dotyczą sposobu dotarcia do klienta. W celu poszerzenia spectrum możemy zdecydować się także na współpracę np. z Allegro. Dzięki opcji „allegro wystaw przedmiot", możemy zgłaszać naszą propozycję na rynku liczącym kilkadziesiąt milionów transakcji rocznie. Zatem uzyskujemy dostęp do ogromnego rynku, reklamując niejako przy okazji nasz własny biznes.

Sprzedaż przez internet, platforma – krok drugi

Sklep internetowy wymaga stworzenia odpowiedniej strony. W tym celu należy skupić się na wyborze oprogramowania, które ułatwi nam to zadanie. Oczywiście staramy się dostosować stopień skomplikowania oprogramowania do naszych zdolności informatyczno-technicznych.

Ważne jest, by wybrana przez nas opcja oferowała;

  • Oprogramowanie do prowadzenia sprzedaży wielokanałowej online;
  • Aplikację mobilną do obsługi sklepu;
  • Kreatora szablonu sklepu;
  • Integrację z największą możliwą liczbą hurtowni;
  • Automatyczną integrację dwukierunkową z dodatkowym kanałem sprzedaż np. Allegro;
  • Pełną opcję full dropshipping;
  • Integrację z firmami kurierskimi;
  • Integrację z systemami płatniczymi;
  • Uproszczony system księgowy i magazynowy

Powyższą listę możemy modyfikować, kształtując jej ostateczny wygląd na podstawie własnych preferencji.

Dodajmy, że w przypadku zintegrowania sprzedaży z Allegro, wielu cennych wskazówek mogą udzielić nam doświadczeni allegro użytkownicy, zarówno w kwestiach samej sprzedaż, jak i rozpoczęcia działania na tej platformie.

Sprzedaż przez internet, SEO i reklama – krok trzeci

Wbrew pozorom sprawa jest nieco złożona. Powinniśmy przecież poinformować świat o istnieniu naszego sklepu internetowego. Na początek warto przemyśleć strukturę wizualną oraz praktyczną naszego przedsięwzięcia, zgodnie z zasadą „jak Cię widzą, tak Cię piszą".

W tym wypadku możemy polegać na własnych doświadczeniach, których nabywamy w trakcie odwiedzin w internetowych punktach sprzedaży. To, co nas irytowało na poszczególnych stronach, będzie prawdopodobnie przeszkadzało innym. W każdym razie funkcjonalność naszego sklepu i aplikacji mobilnej jest czynnikiem, nad którym warto się zastanowić.

Jednak, zanim klient odwiedzi naszą stronę, w jakiś sposób powinien ją znaleźć. W tym celu należy podjąć odpowiednie działania pozycjonujące stronę, w czym pomogą zasady SEO.

Czynniki wpływające na skuteczność pozycjonowania:

  • Zasoby oprogramowania;
  • Treści;
  • Linki.

Odpowiednio dobrany program obsługujący nasz sklep internetowy będzie zawierał w sobie szereg narzędzi optymalizujących, wykonujących bądź wskazujących na potrzebę działań podnoszących widoczność i ranking naszej strony w sieci.

Treści oraz linki są wychwytywane przez roboty i na tej podstawie ustalana jest przydatność strony dla potencjalnych użytkowników. W efekcie nasz sklep ukazuje się np. w pierwszej dziesiątce wyszukiwań po podaniu stosownej frazy. Dobrym pomysłem, często realizowanym jest umieszczanie na stronach sklepu blogów, aktualności itp. Trzeba przy tym pamiętać, że treści umieszczane na stronach wymagają stałej aktualizacji, co często wiąże się z koniecznością nawiązania współpracy copywriterskiej.

Sprzedaż przez internet, hurtownie – krok czwarty

Aby coś sprzedać, trzeba coś mieć. Jednym słowem nasz sklep internetowy powinien nawiązać współpracę z dostawcą, którym może być producent lub hurtownia. Wspomnieliśmy nieco wcześniej o opcji dropshipping, jednak nie wszyscy się na nią decydują. Dla porządku wymienimy trzy najpopularniejsze drogi zaopatrzenia własnego sklepu.

Zaopatrzenie:

  • Wyroby własne (handmade);
  • Wyroby od producenta;
  • Towary z hurtowni.

W dwóch ostatnich przypadkach wymagane będą pewne zdolności negocjacyjne, przy czym hurtownie są najczęściej wybieranym partnerem biznesowym. Nic dziwnego, producentów interesuje zbyt ilości hurtowych przy jednoczesnym wpływie kapitału, co nie zawsze jest możliwe.

Hurtownie oferują, przynajmniej stałym klientom kredyt kupiecki, pozwalający na spłatę zobowiązań po upływie wynegocjowanego czasu. Istnieje także możliwość negocjacji wysokości ceny, w zależności od wielkości zamówienia oraz okresu trwania współpracy.

Bezpieczeństwo sprzedaży przez internet – krok piąty

Klient dokonujący zakupów w sklepie internetowym siłą rzeczy pozostawia tam wiele informacji stanowiących dane poufne. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zarówno krajowymi, jak i europejskimi będziemy odpowiedzialni za wszystkie informacje znajdujące się na naszym serwerze. Powinniśmy pamiętać, że wiąże się to nie tylko z jakością naszej marki, lecz także odpowiedzialnością karną.

Elementy bezpieczeństwa w sklepie internetowym:

  • Certyfikat SSL;
  • Regulamin sklepu, polityka prywatności;
  • Dostęp do danych kontaktowych;
  • Jasno określone koszty dostawy;
  • Gwarancja bezpieczeństwa serwera.

Fakt, że klienci będą czuli się bezpiecznie, a co za tym idzie komfortowo na stronie naszego sklepu, z pewnością przysporzy nam nowych kupujących.

Nic nie jest tak dobrą reklamą, jak zadowolony klient. Warto o tym stale pamiętać. Powodzenia.