Mieszkanie w stolicy? Najlepiej w "ośmiornicy". Unikaj czerwonych plam. Chyba że lubisz miejskie autobusy

Gdzie kupić lub wynająć mieszkanie w Warszawie, by do ścisłego centrum szybko dojechać komunikacją miejską? Władze stolicy opracowały mapę, która jak na dłoni pokazuje, że komfortowy dojazd możliwy jest tylko dla mieszkańców "ośmiornicy". Dlaczego?

Warszawska Miejska Pracownia Planowania Przestrzennego opracowała mapę, która pokazuje, ile czasu potrzeba na dojazd do ścisłego centrum. Wyznaczono je na rondzie Romana Dmowskiego. Leży w pobliżu Pałacu Kultury i Nauki i dworca Warszawa Śródmieście.  

Szukasz mieszkania w stolicy? Spójrz na "macki ośmiornicy" 

Na mapie wyraźnie widać, że dojazd do centrum jest mniej uciążliwy (zajmuje do 30 min) dla osób mieszkających w "ośmiornicy". Chodzi o niebieski obszar z "mackami", biegnącymi częściowo wzdłuż linii metra. 

Na mapie widać też obszary skrajnie czerwone, z których dojazd może zająć nawet dużo więcej niż godzinę. 

"Mamy Warszawę dwóch prędkości"

Swoje wnioski na temat mapy opublikowała Fundacja Starzyńskiego. "Widać jak na dłoni, że w tym aspekcie mamy Warszawę dwóch prędkości. Tam, gdzie jest transport szynowy, czasy dojazdu są z reguły akceptowalne. Tam, gdzie go nie ma - jest źle bądź wręcz fatalnie. Dojazd powyżej godziny czy zwłaszcza dojazd powyżej 75 minut" - czytamy w komentarzu instytucji. "Należy się spodziewać, że mieszkańcy tych terenów wybiorą samochody" - twierdzi Fundacja. 

Co wpływa na wydajność transportu w Warszawie?

W analizie opublikowanej przez władze Młocin czytamy, że "układ transportu szynowego zapewnia głowni szybki dostęp do centralnych obszarów miasta". Mieszkańcy dzielnic, którzy mogą korzystać z metra, na dotarcie do centrum potrzebują zazwyczaj do 30 minut. 

"W Warszawie są obszary z intensywną zabudową i wysoką gęstością zaludnienia bez dostępu do transportu szynowego. Są to: Dolny Mokotów, Stegny, Gocław. Osiedla te obsługuje wyłącznie komunikacja autobusowa" - czytamy. "Najsłabsza dostępność do transportu zbiorowego występuje w obrzeżnych obszarach Warszawy. To dlatego mieszkańcy tych osiedli korzystają głównie z samochodów, aby dojechać do centrum".