Jak szybko sprzedać nieruchomość samodzielnie i nie zwariować

Każdy, kto planuje sprzedaż nieruchomości, chciałby przeprowadzić transakcję jak najszybciej. Ta może potrwać nawet parę miesięcy, ale umiejętne wykonanie poszczególnych elementów oferty z pewnością ten proces przyśpieszy.

Zazwyczaj inwestor sprzedaje mieszkanie tak, by jak najwięcej zarobić na transakcji. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy najważniejszym kryterium jest czas. Oto krótki poradnik o tym, jak szybko sprzedać mieszkanie.

Sprzedaż przez internet

Sama transakcja nie może się odbyć tylko za pośrednictwem internetu. Są wymagane podpisy obu stron, działania na księdze wieczystej i wizyta u notariusza, a często również kilka wizyt w banku. Natomiast samo wystawienie oferty oraz jej promocja może odbyć się w całości przez internet. Dlaczego to takie ważne? 

Znalazłem mieszkanie, znalazłem dom. Znalazłem serwis, na którym są. 

Ponieważ około 64 procent użytkowników serwisu Domiporta.pl stanowią osoby w wieku 18-44. To ta grupa wiekowa najczęściej korzysta z zakupów przez internet - właśnie dlatego skuteczna i szybka sprzedaż nieruchomości opiera się w dużej mierze na potędze internetu.

domiporta.pl

Przygotowanie oferty

Pierwszy krok to dodanie konkretnej lokalizacji nieruchomości, co umożliwi algorytmom serwisu pokazywanie oferty zgodnie z parametrami wpisywanymi przez szukających mieszkania.

Następnie przechodzimy do zaprezentowania nieruchomości. Wypełniamy formularz, w którym podajemy podstawowe informacje o niej:

  • typ (blok, kamienica, apartamentowiec),
  • metraż,
  • liczbę pokoi,
  • piętro,
  • kiedy budynek został wybudowany,
  • cena (gdy dotyczy to najmu, to także wysokość opłat i kaucji),
  • możliwości negocjacji ceny., domiporta.pl

Przy sprzedaży mieszkania zaznaczamy także formę własności.

Ponadto zaznaczmy wszystkie zalety lokalu (np. balkon, miejsce parkingowe, ogrzewanie miejskie), a także jego wyposażenie (np. łazienka z prysznicem i wanną, drzwi antywłamaniowe). Im dokładniej przedstawimy nieruchomość, tym większa szansa, że znajdzie się chętny, który poszukuje właśnie takiej jak nasza.

Następnie przechodzimy do opisu. Nie może on być za długi, gdyż zbyt duża ilość informacji zniechęciłaby odbiorcę do jej czytania. Nie może być też zbyt lakoniczny, bo nie zaowocuje kontaktem. Przygotowując opis, powinniśmy wczuć w sytuację idealnego nabywcy, przemyślmy, dla kogo nasze mieszkanie będzie atrakcyjne i które atuty podkreślić.

Jeśli jest to mieszkanie dla młodych ludzi, to z pewnością zainteresuje ich bliskość takich miejsc jak kluby, puby, galerie handlowe oraz szybki dojazd do centrum miasta. Natomiast dla rodzin z dziećmi bardzo ważna będzie bliska odległość do żłobka, przedszkola, szkoły, przychodni czy placu zabaw. Niewątpliwie zwrócą też uwagę na informację o schowku na wózki, windzie czy podjazdach.

Promocja i reklama

Samo wystawienie oferty to dopiero początek. Warto zainwestować w odpowiednią promocję - transakcja odbędzie się wtedy szybciej, a negocjacje rozpoczną się od wyższej kwoty. 

Wystawienie pojedynczej oferty na sprzedaż na większości popularnych serwisów nieruchomościowych to koszt ok. 50 zł za 30 dni wyświetlania ogłoszenia. Zazwyczaj jest to cena za pakiet podstawowy bez dodatkowych usług promujących ofertę. Czas wyświetlania pojedynczego ogłoszenia waha się od dwóch do czterech miesięcy - można przyjąć, że tyle czasu orientacyjnie potrzeba na znalezienie nabywcy. Oznacza to, że łączny koszt usługi może wynieść od 70 złotych (przy skorzystaniu ze zniżek udzielanych za wykupienie dwóch miesięcy wyświetlania od razu) do 100 złotych (bez korzystania ze zniżek).

Nieocenioną siłę w aspekcie promocji ogłoszenia mogą mieć również media społecznościowe, w których można reklamować swoją ofertę. Udostępnianie swojego ogłoszenia i proszenie znajomych o udostępnienie to nic złego. Dobrym pomysłem jest ponadto dołączenie do specjalnych grup lokalnych, na których można wymieniać się ogłoszeniami.

Więcej o: