Czym jest Home Staging?

Przeglądając regularnie serwisy internetowe udostępniające oferty nieruchomości na sprzedaż bądź wynajem łatwo zauważyć pewien naturalny podział umieszczanych ofert. Część z nich to propozycje zadbanych, stylowych, schludnie wyglądających lokali. Reszta, która niestety stanowi większość to oferty nieruchomości, których wygląd pozostawia wiele do życzenia. Nie chodzi o to, żeby przed wystawieniem mieszkania na sprzedaż zainwestować duże pieniądze w gruntowny remont. Nie chodzi także o to, aby schować wszystkie sprzęty codziennego użytku, czy pozbyć się większości, ozdób, mebli itp. Chodzi o estetykę i przyciągnięcie uwagi.

Korzystając z internetowych serwisów ogłoszeniowych należy pamiętać, że liczy się przede wszystkim pierwsze wrażenie. Dlatego zdjęcia, które w atrakcyjny sposób przedstawiają lokal są niesamowicie istotne i stanowią jeden z ważniejszych elementów całego procesu sprzedaży. One mają przyciągnąć uwagę i skierować potencjalnego kupca ku naszej ofercie i ewentualnej prezentacji całej nieruchomości na żywo. I tutaj właśnie przyda się wiedza z zakresu "home staging ".

"Home staging " to nic innego, jak profesjonalne przygotowanie mieszkania na sprzedaż bądź wynajem. Istotnym elementem całego procesu przygotowawczego jest przeanalizowanie oraz ustalenie mocnych i słabych stron nieruchomości, a następnie zaprezentowanie jej tak, aby wzbudziła znaczne zainteresowanie i dotarła do jak najszerszego grona potencjalnych klientów. Tego typu praktyka łączy w sobie techniki dekoratorskie, marketingowe i prezentacyjne. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, aby wszelkie działania nie generowały znacznych kosztów i były wysoce opłacalne. Metoda "home staging " jest pewnego rodzaju dziedziną wywodzącą się z architektury wnętrz, jednak różni się od niej przede wszystkim tym, że jest tania, szybka, a głównym jej celem jest sprzedaż/wynajem nieruchomości. Nie ma wielkiej filozofii w tym, że ładnie przedstawiony lokal będzie cieszył się większą popularnością, co przełoży się na szybszą transakcje. Nieruchomość to taki sam "produkt" jak samochód, lodówka, czy szampon - ładne "opakowanie" to podstawa. W Stanach Zjednoczonych tego typu działania popularne są już od lat 70. Aktualnie większość nieruchomości wystawianych na sprzedaż za oceanem jest profesjonalnie przygotowywana przez tak zwanych "home satgerów " lub specjalnie do tego przeszkolonych pośredników nieruchomości. Dzięki już dość długiej historii tych praktyk i badaniom prowadzonym na rynkach zachodnich wiadomo, że "home staging " skutkuje skróceniem czasu sprzedaży przeciętnie o 40%, a także realnym zwiększeniem wartości nieruchomości w oczach kupującego nawet o 10-15%! Wyniki świadczą o tym, że prostymi zabiegami i drobnymi sztuczkami można zmienić sposób postrzegania nieruchomości i szybciej ją sprzedać za większą cenę.

W Polsce "home staging " dopiero staje się popularny, lecz z łatwością już można znaleźć profesjonalne firmy zajmujące się takim profesjonalnym przygotowywaniem mieszkań bądź domów przeznaczonych na sprzedaż/wynajem.