Niesamowicie efektowny most wykonany z jednego kawałka betonu stanął w Czechach

Niekonwencjonalny most powstał w Czechach nad niewielką rzeką w miejscowości Kladno. Mimo, że kładka jest wykonana z betonu, charakteryzuje się niezwykłą lekkością wizualną. To po prostu trzeba zobaczyć.

Projektantami mostu są architekci z biura projektowego Aoc Architects oraz Petr Tej z Instytutu Kloknera z Pragi. Kładka jest częścią drogi, która prowadzi z miasta do pobliskiego cmentarza. 

Betonowa kładka

Niezwykła kładka nad rzeką, wykonana w całości z betonu, została zamontowana w 2019 roku. Jak wspomniano wcześniej, most jest elementem większej całości. Drogi prowadzącej z centrum miasta na cmentarz.

Właśnie ten metafizyczny wątek wykorzystali twórcy podczas tworzenia swojego projektu. Jak przyznali w wywiadzie dla serwisu archdaily.com, autorzy oparli swoją konstrukcję na koncepcji przejścia na drugą stronę, wyobrażając sobie bramę między światem żywym i umarłym. 

To co wzbudza największą ciekawość to fakt, że most został całkowicie prefabrykowany i wykonany w jednym kawałku. Mimo zastosowania betonu, który trudno przedstawiać jako subtelny materiał budowlany, sam most wydaje się być lekki i subtelny wizualnie. Swoim kształtem wpisuje się w krajobraz, szlachetnie go uzupełnia. 

Most - rzeźba

Wykonanie takiego mostu z jednego kawałka betonu, którego struktura wytrzymywałaby warunki atmosferyczne i była odporna na ruchy gruntu (np. by był wystarczająco odporny na ściskanie), zastosowano nowy typ cementu (UHPC, klasa C110 / 130) wzmocnionego włóknem szklanym. 

materiały prasowe / aoc.archi

Kładka waży 3,5 tony i nim została wykonana, przygotowano wstępny model, na którym testowano reakcję konstrukcji na rozciąganie i ściskanie poszczególnych elementów. Jest to istotne z powodu zakrzywionej geometrii mostu, podatnej na działanie wspomnianych sił. Natomiast jego czarna barwa, to efekt dodania specjalnego pigmentu do mieszanki, a nie pokrycie farbą. 

By dzieło stało się bardziej doniosłe przy moście ustawiono specjalną rzeźbę, która jest według twórców jego integralną częścią. Autor rzeźby - Jan Hendrych - wybrał dzieło nazwane "Strażnik" i osadził w kontekście samej przeprawy. 

źródło: archdaily.com, aoc.archi

Więcej o: