Budowa dworca w Sopocie jeszcze w tym roku

Gotowy jest już projekt nowego dworca w Sopocie i jego najbliższej okolicy. Inwestor złożył już wniosek o pozwolenie na budowę i jest blisko zamknięcie finansowania tej inwestycji. Prace budowlane mogą ruszyć jeszcze w tym roku.
Przebudowa terenów przydworcowych w Sopocie to jedna z najbardziej wyczekiwany przez mieszkańców i turystów inwestycji w kurorcie. Obecny budynek dworca to jedno z najbrzydszych miejsce w mieście.

Kolejne sopockie PPP

Inwestycja, która realizowana jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, to wspólny projekt miasta, PKP i prywatnego inwestora. Ten wybrany został na początku stycznia. Została nim firma Bałtycka Grupa Inwestycyjna. Od tego momentu biec zaczął termin jednego roku, w czasie którego inwestor musi przygotować projekty, uzyskać niezbędne pozwolenia na budowę oraz zdobycie finansowanie. Dopiero po spełnieniu tych warunków miasto (również w imieniu PKP) przekaże mu grunt i przebudowa ruszy.

Akceptacja i wniosek już jest

Jak się okazuje projekt jest już gotowy i został zaakceptowany przez miejskich urzędników.

- Projekt przez cały ten okres przygotowywany był przy współpracy z miastem i Honorową Radą Architektów i jego ostateczna wersja została przez nas zaakceptowana. Inwestor złożył już tez wniosek o wydanie pozwolenia na budowę - informuje Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu.

- Rozmaitość różnorodnych przestrzeni publicznych pojawiających się pomiędzy budynkami, pełnych zieleni wysokiej i średniej, z kaskadami i fontannami, pasaże handlowe i obszary przeznaczone do odpoczynku, jak i licznie zapraszające otwarte lokale gastronomiczne z pewnością przyczynią się do szybkiego "oswojenia" tej przestrzeni, kształtowanej jako przyjaznej wszystkim przechodniom i użytkownikom - ocenia z kolei Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków w Sopocie.

Finansowanie też mają

Tak więc do spełnienia pozostaje jeszcze jeden warunek, czyli zapewnienie finansowania tej wartej, według wstępnych szacunków, 100 mln zł inwestycji.

- Tutaj też nie powinno być problemów. Jesteśmy w stałym kontakcie z inwestorem i wiemy, że jest on blisko podpisania umowy z instytucją, która zapewni finansowanie tej inwestycji - dodaje Piotrusiewicz.

- Mamy promesę kredytowa. Ostateczną umowę z bankami podpiszemy w momencie, gdy uzyskamy pozwolenie na budowę - zapewnia Marcin Kaniewski, z Bałtyckiej Grupy Inwestycyjnej.

Pieniądze na inwestycję mają pochodzić z funduszy własnych, kredytu w ramach Inicjatywy Jessica (to instrument inżynierii finansowej przygotowany przez Komisję Europejską we współpracy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Dzięki niemu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego wydzielono część środków unijnych w ramach których przedsiębiorcy mogą uzyskać finansowanie inwestycji na dużo korzystniejszych warunkach niż jest to w przypadku komercyjnego kredytu) oraz kredytu komercyjnego.

Budowa może w tym roku

Inwestycja ruszy więc jak tylko uzyska pozwolenie na budowę.

- Wszystkie strony chciałby, aby budowa ruszyła jeszcze w tym roku, dlatego wierzę, że wszystkie formalności uda się załatwić, tak aby było to możliwe - informuje Piotrusiewicz.

Zgodnie z podpisaną na początku roku umową inwestor będzie miała dwa lata na prace budowlane. Wszystkie strony liczą jednak, że inwestycję uda się zakończyć znacznie wcześniej.

- Miejmy nadzieję, że do Halowych Mistrzostw Świata w Lekkiej Atletyce, czyli do marca 2014 roku, będzie gotowy - liczy Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Co powstanie

Projektowany kompleks zabudowań będzie się składał z: części dworca kolejowego, części handlowo - usługowej i biurowej oraz części hotelowej. Pod całością znajdą się parkingi podziemne oraz ul. Dworcowa, która wychodzić będzie z pod zabudowy na wysokości ul. Chopina. Powierzchnia nowej zabudowy wyniesie około 7230 m kw. W najwyższym punkcie będzie miała wysokość 21 m. Co ważne nie będzie tam galerii handlowej, a powierzchnie handlowo-usługowe powstaną wzdłuż pierzei. Obiekt będzie posiadał jedną kondygnację podziemną i maksymalnie, w części hotelowej, sześć nadziemnych. Powstaną też dwa nowe place miejskie: jeden mniej więcej na przedłużeniu ul. Chopina, a drugi w miejscu gdzie dzisiaj jest postój taksówek przed budynkiem dworca, z tą różnicą, że będzie on o poziom niżej.

"Przestrzeń publiczna dróg dojazdowych i placu miejskiego wraz z budynkami handlowo-usługowymi i dworcem kolejowym tworzą integralny multifunkcjonalny węzeł komunikacyjny wpisujący się w najnowsze światowe trendy projektowania obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie tzw. katalizatorów ruchu. U podstaw projektu kompleksu leży dążenie do bezkolizyjnej i sprawnej integracji komunikacji kolejowej (jako głównego katalizatora ruchu), pieszej i kołowej (w tym taxi) w obrębie zróżnicowanej funkcjonalnie przestrzeni, zapewniającej zarówno dużą sprawność przepływu osób i mienia, jak i umożliwiającej zagospodarowanie czasu wolnego osobom oczekującym na podróż" - tak projekt opisuje Marcin Kaniewski, z Bałtyckiej Grupy Inwestycyjnej, który jednocześnie jest jego głównym projektantem.

Więcej o: