Walka o VIP

Jak w polskich miastach zarządcy radzą sobie z zagospodarowaniem stref dla VIP-ów?
Narodowe Centrum Sportu - zarządca Stadionu Narodowego w Warszawie - nie potrafi porozumieć się z Polskim Związkiem Piłki Nożnej w sprawie wynajmu najdroższych miejsc na stadionie. Mecz otwarcia najważniejszej areny Euro 2012 pomiędzy Polską i Niemcami może się odbyć. w innym miejscu. Portal euro.budowlany.pl sprawdził, jak w pozostałych polskich miastach, zarządcy radzą sobie z zagospodarowaniem stref dla VIP-ów.

Stadiony spełniające wymogi FIFA i UEFA posiadają luksusowe loże, które wynajmowane są prywatnym firmom lub sponsorom na czas imprez. Miejsca VIP zajmują zaledwie kilka procent powierzchni stadionu, lecz mogą generować nawet połowę zysków ze sprzedaży miejsc. Nie dziwi zatem fakt, że NCS i PZPN zaciekle bronią swoich interesów na Stadionie Narodowym, na którym będą rozgrywane wyłącznie mecze reprezentacji.

Areną zarządza NCS, jednak organizatorem spotkań z udziałem kadry narodowej, jest PZPN. 500 dni przed rozpoczęciem Euro 2012 szefostwo związku dało do zrozumienia, że to jemu należą się prawa do wynajmowania sektorów specjalnych. "Ja wyobrażam sobie to w ten sposób, że przejmując stadion, przejmuję go w całości, łącznie z łożami VIP, ponieważ ja muszę zaprosić na mecz i Prezydenta i Premiera i Marszałków Sejmu i przyjedzie mi ponad trzystu wyśmienitych gości z Niemiec, z rodziny piłkarskiej oraz UEFA" - mówił prezes Grzegorz Lato na specjalnie zwołanej konferencji prasowej. Rzeczniczka PZPN Agnieszka Olejkowska nie pozostawia złudzeń: "Jeśli nie dojdzie do porozumienia z Narodowym Centrum Sportu, to zmienimy lokalizację rozegrania meczu z Niemcami, np. na Gdańsk".

Tymczasem w Trójmieście z okazji otwarcia PGE- Areny odbędzie się spotkanie towarzyskie reprezentacji Polski i Francji. Sprzedażą miejsc VIP na to spotkanie zajmuje się współpracująca z Lechią- Operatorem firma Sportfive. Najważniejsza strefa znajdzie się w zachodniej trybunie stadionu. Będzie posiadała osobne wejście z miejscami parkingowymi. W jej skład wejdzie 40 lóż, położonych na dwóch poziomach. Prócz tego do rozdysponowania jest 1385 miejsc biznesowych. Bardzo ważne osoby będą miały do dyspozycji restaurację o powierzchni 1600 m2. Miejsca biznesowe podzielono na dwie kategorie: Gold i Silver. Posiadacz drugiego pakietu nie będzie miał zagwarantowanego parkingu, ani zarezerwowanego stolika w restauracji. Zakup lóż VIP oraz Miejsc Biznesowych upoważnia do uczestniczenia w 20 imprezach sportowych w każdym sezonie, organizowanych przez Lechię Gdańsk, w tym 15 meczów tej drużyny w Ekstraklasie oraz w Pucharze Polski.

Rozpoczęcie sprzedaży miejsc dla VIP-ów ogłosiła poprzez media spółka SMG, zarządzająca stadionem we Wrocławiu. Pierwsze miejsca sprzedano podczas balu charytatywnego organizowanego przez żonę prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza - Annę. W trakcie aukcji za 80 tysięcy złotych udało się zlicytować dwa złote miejsca. "Wrocławski stadion oferuje trzy kategorie miejsc biznesowych, a najbardziej atrakcyjne to miejsca złote i srebrne. Gwarantują one świetną widoczność boiska, a także najlepsze miejsca w strefie VIP na wszystkie mecze Śląska Wrocław w danym sezonie" - mówi Paulina Obelina ze spółki SMG.

W sumie na stadionie znajdą się 362 złote miejsca, 475 srebrnych oraz 752 brązowe. Wszystkie trzy kategorie oferują m.in. oddzielne wejście na stadion, wstęp do klubu biznesowego oraz prawo do zamieszczenia logo firmowego na ścianie sponsorskiej. Właścicielom miejsc biznesowych wszystkich kategorii stadion zapewnia parking. Roczna rezerwacja miejsca biznesowego kosztuje odpowiednio: złotego - 6, 5 tys. zł, srebrnego - 5,2 tys. zł oraz brązowego - 4,8 tys. zł.

Na jesienne mecze drużyny KKS Lech, wejściówki do sektorów VIP rozeszły się jak ciepłe bułeczki. Zmagania mistrza Polski w rozgrywkach europejskich ściągnęły na stadion komplet widzów. Klub, który dzierżawi od miasta stadion prowadzi obecnie sprzedaż miejsc biznesowych, ale tylko na najbliższe mecze. "W Poznaniu sprzedaż funkcjonuje w innym kształcie" - wyjaśnia Paweł Świderski, specjalista do spraw komercjalizacji w Spółce Euro Poznań 2012 "Nie jest możliwe podpisanie długoterminowych kontraktów". Powodem jest brak operatora, któremu miasto odda obiekt w dzierżawę. Obecnie trwa postępowanie przetargowe, jednak jego rozstrzygnięcia nie należy się spodziewać przed końcem maja tego roku.

Zarządca pierwszej areny Euro 2012 będzie dysponował trzema kategoriami stref dla VIP. Najważniejszy sektor, nazywany Lożą Poznań, w założeniu przeznaczony jest dla przedstawicieli władz i innych oficjeli, wymagających specjalnej ochrony. Znajduje się w trybunie numer 1 i posiada bezpośrednie połączenie windą z podziemnym parkingiem. Kategoria super-VIP, obejmująca dwie loże, powstała z przeznaczeniem dla 30 osób. Najwięcej jest lóż VIP. Na Stadionie Miejskim w Poznaniu istnieje 45 sky-boxów tej kategorii. Każde pomieszczenie liczy 30 m2 i dysponuje miejscem dla 10 osób. Łącznie na stadionie wydzielono 480 miejsc o podwyższonym standardzie. Spółka Euro Poznań 2012 szacuje, że ich sprzedaż może przynieść nawet 30 procent zysków z dystrybucji biletów na imprezy organizowane przy ulicy Bułgarskiej.