Remonty Wschodniego i Centralnego już na wiosnę

Na wiosnę ma się zacząć remont i przebudowa dworców Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia. Kolejarze ogłosili przetargi na wykonawców prac.

Oferty firm, które są zainteresowane remontem Dworca Centralnego, mamy poznać już 8 lutego. Jak określają kolejarze, obiekt przejdzie lifting. Przede wszystkim ma być jaśniej, czyściej i bez smrodu. W hali głównej zamiast pawilonów znajdujących się po bokach pojawią się w różnych punktach szklane punkty usługowe. Wszystkie elewacje szklane i kamienne mają być wyczyszczone. W podziemiach pojawią się nowe, jasne sufity. Znikną stamtąd bary z kebabami i zapiekankami. Kilka restauracji ma zostać ulokowanych na wschodniej antresoli w hali głównej. Czyściej i jaśniej ma być także na poziomie peronów. - Wykonawcę prac, które potrwają dwa lata, chcemy wybrać pod koniec marca - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP. W czasie robót pociągi będą kursować bez większych zakłóceń. Z pewnymi utrudnieniami muszą się liczyć pasażerowie. Prace mają kosztować 22 mln zł.

Większy zakres prac przewidziano na Dworcu Wschodnim. W tym przypadku firmy budowlane mogą składać swoje oferty do 10 marca. Oddany w latach 60. obiekt jest jeszcze bardziej zapuszczony niż Centralny. Według założeń biura projektowego AiB obiekt ma zostać odmłodzony. Pierwotna bryła zostanie zachowana, ale dzięki użyciu nowych materiałów mają zostać podniesione walory użytkowe dworca. Pojawi się m.in. nowa szklana fasada z kratownicą na górze. W hali głównej znikną obskurne budki. We wschodnim skrzydle przywrócona zostanie funkcja gastronomiczna z dwupoziomową restauracją. Na poziomie antresoli zaprojektowane zostało centrum obsługi klienta VIP i powierzchnie na cele biurowe. Obiekt ma być dostosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wykonawcę robót mamy poznać w kwietniu lub w maju. Prace na razie nie obejmą samych peronów i przejść podziemnych, za które odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Zamierza ona wyremontować tylko trzy perony na dworcu. Przetarg na te roboty ma być ogłoszony "w najbliższych miesiącach"

Nie ma za to szans, by szybko powstał całkiem nowy Dworzec Zachodni. Spółce Nexity, która miała tam budować budynki komercyjne wraz z częścią dla podróżnych, wciąż nie udaje się dopiąć finansowania inwestycji. Paweł Olczyk z zarządu PKP zapowiada, że do 2012 roku zostanie wyremontowany niewielki budynek z kasami, który znajduje się od strony Woli. Być może uda się oczyścić brudne przejście podziemne.

Zobacz jak rośnie Stadion Narodowy

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.