Rządowe plany budowy polskich autostrad są mgliste

Burzliwie zapowiada się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ma na nim przedstawić rządowe plany dotyczące budowy dróg. Posłowie liczą na konkrety, bo według ekspertów, w obecnej polityce gabinetu Donalda Tuska nie pojawiło się nic, co wskazywałoby na możliwość przyspieszenia inwestycji - pisze ?The Wall Street Journal Polska?.

Cytowany przez dziennik Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor uważa, że strategii dla drogownictwa wciąż nie ma, a w działaniach ministerstwa panuje chaos.

Przykładem jest informacja "Rzeczpospolitej" powołującej się na Zbigniewa Kotlarka, dyrektora generalnego Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad (GDDKiA). Chodzi o plan dzielenia kontraktów drogowych na krótkie odcinki. Według gazety, ma to być rewolucja ułatwiająca start w przetargach mniejszym firmom z polskim kapitałem.

Tymczasem - jak pisze "WSJ Polska" jeszcze we wrześniu ubiegłego roku szef GDDKiA zapowiadał coś przeciwnego - dla przyspieszenia procedur GDDKiA miała rozpisywać kontrakty na odcinki znacznie dłuższe, nawet przekraczające 100 kilometrów.

Dziennik podkreśla, że równie sprzeczne sygnały dochodzą w sprawie autostradowych specspółek, które były pomysłem ministra Jerzego Polaczka. Będący wtedy w opozycji posłowie PO odnosili się do nich krytycznie, a teraz będąc w rządzie niespodziewanie zmieniają zdanie. Jednemu z byłych przedstawicieli drogowej administracji zaproponowano stanowisko szefa specspółki do budowy warszawskiego węzła drogowego.

To nie koniec niejasności w polityce drogowej rządu. Kolejne dotyczą relacji wobec prywatnych inwestorów. PO deklaruje chęć włączenia ich w program budowy autostrad. Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury idzie tropem ministra Polaczka, który spółce Gdańsk Transport Company (GTC) wygasił koncesję na budowę autostrady A-1 z Nowych Marz do Torunia.

"Jeśli ministerstwo chce budować autostrady w sądzie, a nie w terenie, to traci szanse na oddanie ich przed rozgrywkami Euro 2012" - dodaje Furgalski.

Copyright © Agora SA