Trzy gigantyczne centra handlowe otwierają się we Wrocławiu

Przyszły rok na wrocławskim rynku zapowiada się przełomowo: ruszą aż trzy wielkie centra handlowo-usługowe. Postanowiliśmy je ze sobą porównać.

Pierwsze ruszą Arkady Wrocławskie. W drugiej połowie roku dołączy Pasaż Grunwaldzki i Galeria Legnicka. W sumie nowe inwestycje to 470 tys. mkw. całkowitej powierzchni i aż 580 lokali handlowo-usługowych, w tym prawie 30 sal kinowych.

Inwestor i koncepcja architektoniczna

Arkady Wrocławskie powstają w kwartale między ulicami Komandorską, Swobodną, Powstańców Śl. i Nasypową. Inwestorem jest należąca do Leszka Czarneckiego spółka LC Corp. Centrum zaprojektowali Artur i Paweł Szczepaniakowie, młodzi wrocławscy architekci. Współautorem koncepcji jest Wacław Bieniasz-Nicholson. Całkowity koszt inwestycji: ok. 100 mln euro.

Galeria Legnicka: centrum handlowo-rozrywkowe na terenie dawnej rzeźni stawia deweloper Redis Legnicka DEVCO. Firma Redis ma już doświadczenie w budowie i zarządzaniu centrami handlowymi w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Europie Zachodniej i Polsce. Projekt Galerii przygotowali architekci z wrocławskiej Autorskiej Pracowni Architektonicznej APA Hubka przy współpracy z grupą kanadyjskich architektów z pracowni Lemay Michaud International i Yann Guillemot Project. Całkowity koszt inwestycji: 95 mln euro.

Pasaż Grunwaldzki: inwestorem jest spółka inwestycyjno-deweloperska Echo Investment, należąca do kieleckiego biznesmena Michała Sołowowa. Firma wybudowała już inne centra handlowo-rozrywkowe, m.in. szczecińskie Galaxy, kielecką Galerię Echo i CHR Łódź. Za projekt odpowiedzialni są architekci z krakowskiej pracowni Mofo, natomiast konsultantem koncepcji zostali przedstawiciele znanej firmy Chapman Taylor. Całkowity koszt inwestycji: około 300 mln złotych.

Powierzchnia i najemcy

Arkady Wrocławskie: powierzchnia całkowita kompleksu wynosi ok. 100 tys. mkw., z czego część handlowa to 30 tys. mkw. Na tej ostatniej znajdzie się ok. 130 sklepów, delikatesy spożywcze Alma i restauracje. Zakupy będziemy mogli robić na trzech poziomach: na poziomie -1 rozlokowano głównie delikatesy i elektronikę (która zajmie także część wyższego poziomu), a także punkty usługowe i wyposażenie wnętrz. Parter i pierwsze piętro to głównie butiki odzieżowo-obuwnicze i gastronomia oraz duży sklep sportowy (na +1). Na następnych dwóch piętrach znajdziemy centrum fitness i multipleks. Ten ostatni swoje sale będzie miał jeszcze na IV i V piętrze.

Wśród najemców wymienić można takie firmy, jak m.in. Jackpott & Cottonfield, Traffic-Club, Bergson, Tally Weijl, Jones, Vistula, Taberna Saponaria, Wittchen czy cukiernia Blikle i Coffee Heaven.

Przy handlowym centrum powstaje równocześnie 13-piętrowy budynek biurowy, przeznaczony wyłącznie na potrzeby inwestora. Na powierzchni blisko 8 tys. mkw. będzie pracować około tysiąca osób, głównie pracowników grupy GetinHolding.

Dla klientów, którzy wybiorą się do Arkad samochodem, przygotowano dwupoziomowy parking podziemny oraz pięciopoziomowy parking naziemny. W sumie blisko 1100 miejsc dla aut.

Galeria Legnicka: powierzchnia całkowita kompleksu to 240 tys. mkw., z czego sklepy zajmą "tylko" 74,5 tys. mkw., a 41 tys. mkw. przeznaczono na część wypoczynkowo-rekreacyjną. Na dwóch poziomach rozplanowano miejsca dla 250 lokali handlowo-usługowych, wśród których będzie dziewięć sklepów dwupoziomowych oraz 20 sklepów o powierzchni ponad 500 mkw. Będzie tu m.in. hipermarket Tesco, elektromarket Saturn, Intersport i salon Empik. Wśród najemców odzieżowych pojawił się - po raz pierwszy we Wrocławiu - Peek & Cloppenburg. Swoje salony otworzą również m.in. Bata, Wallis, Esprit, KappAhl, Aldo, Promod czy Nike.

Restauracje i kawiarnie (ponad 1,8 tys. miejsc siedzących) usytuowane będą w różnych częściach budynku, zarówno w środku, jak i na zewnątrz.

Do Galerii klienci będą mogli się dostać albo przez dwa wjazdy od strony ul. Legnickiej, albo bezpośrednio od strony obwodnicy. Czeka na nich 2800 miejsc parkingowych.

Pasaż Grunwaldzki: w sumie na 130 tys. mkw. (powierzchnia handlowa to 51 tys. mkw.) będzie 200 sklepów i lokali gastronomicznych. Na liście dzierżawców znajdują się zarówno firmy znane z innych wrocławskich galerii (jak np. Reserved, Solar, Tatuum, Carry, Simple czy marki dżinsowe), jak i zupełnie nowe (wśród nich Tom Tailor, Willsoor, Marphy & Nee, Off the Lip, Roy Robson, a także trzy marki odzieżowe hiszpańskiej grupy Inditex - Pull and Bear, Straduivarius i Oysho - dla których Pasaż będzie pierwszą lokalizacją w naszym kraju). Na poziomie -1, połączonym przejściem podziemnym z sąsiednim rondem, ulokowane będą delikatesy spożywcze oraz punkty handlowe i usługowe, butiki zajmą parter i wyższe piętro. Natomiast na poziomie +2 przygotowano lokale pod restauracje, ogród spacerowy i fitness.

Samochody można będzie parkować w dwupoziomowym parkingu podziemnym i na dwóch ostatnich piętrach budynku (w sumie 1400 miejsc parkingowych).

Kina i rekreacja

Arkady Wrocławskie: integralną częścią centrum handlowego będzie Multikino z dziesięcioma salami kinowymi, w tym z salą premier na 550 miejsc, przystosowaną także do organizacji dużych imprez rozrywkowych.

Ale największą atrakcją ma być jedyne w centrum handlowym oceaniczne akwarium, według konstruktorów - największe tego typu w Europie Środkowej. Utworzą je dwa ustawione na sobie akwaria z wodą morską o łącznej pojemności 120 tys. litrów. W górnym akwarium znajdą się drapieżne ryby morskie, np. rekin rafowy, płaszczka niebieskoplama i mureny, a atrakcją dla odwiedzających mają być pokazy nurków pływających wokół drapieżników. Dolne akwarium wypełni rafa koralowa z barwnymi rybami, m.in. żaglówką żółtą i pokolcem królewskim. Całość - o wysokości i szerokości dziewięciu metrów - można będzie podziwiać z różnych punktów, np. z galerii w pasażu oraz z ruchomych schodów.

Galeria Legnicka: w tym centrum handlowym działać będzie kino sieci Helios, z siedmioma ekranami i 1144 miejscami siedzącymi. Ale inwestor stawia nie tylko na ten typ rozrywki, ponieważ przy planowaniu Galerii przewidziano stworzenie tutaj wielu innych obiektów o charakterze kulturalno-sportowym. Stanie tam amfiteatr oraz basen. Na powierzchni ponad czterech tysięcy metrów kwadratowych znajdzie się m.in. park (rośnie tam już setka starych drzew) z kilkoma fontannami i sztuczną rzeczką, a przed głównym wejściem do budynku powstanie jezioro o powierzchni 800 mkw., zamieniane zimą w lodowisko.

Pasaż Grunwaldzki: multipleks sieci Multikino będzie miał 11 sal, w których zmieści się ponad 2,5 tys. widzów. Oprócz filmów będzie tu można obejrzeć także koncerty, transmisje wydarzeń sportowych i występy artystyczne, np. kabaretów, są też przystosowane do prowadzenia prezentacji czy konferencji. Foyer wielosalowego kina mieścić się będzie na drugim piętrze, a sale - na trzecim.

Planowane terminy otwarcia

Arkady Wrocławskie: kwiecień 2007 roku

Galeria Legnicka: jesień 2007 roku.

Pasaż Grunwaldzki: marzec 2007 roku

Zestawienie wielkości istniejących (niektórych) i planowanych we Wrocławiu centrów handlowych:

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.