Mobilne nieruchomości w górę

W drugim półroczu 2012 roku udział użytkowników wykorzystujących urządzenia mobilne do przeglądania serwisu Domiporta.pl wzrósł o 29 proc. I chociaż odsetek osób używających komórek to póki co 5,6 % - trend jest oczywisty: mobilny marketing nieruchomości zaczyna nabierać znaczenia.
Niech klient szukający nieruchomości ma możliwość przejrzenia oferty wtedy, gdy stoi przed interesującym go budynkiem. Niech widzi na ekranie smartfonu wnętrze mieszkania, cenę i kontakt do agenta. Niech ma możliwość nawigacji z użyciem jednego palca. Pomocne? A jednak w Polsce ciągle jeszcze rzadko stosowane. I to mimo wyraźnego trendu pokazującego wzrost znaczenia mobilnego marketingu nieruchomości.

Wyszukiwarki, deweloperzy, klienci

Joanna Rechnio, prowadząca kampanie reklamowe deweloperów, potwierdza że coraz więcej osób odwiedzających stronę internetową jej klientów wykorzystuje urządzenia mobilne. Na razie jest to kilka procent, jednak odsetek używających smarftonów osób ciągle rośnie.

Także Paweł Bilczyński, SEM Director w firmie UpWebb zwraca uwagę na coraz większe znaczenie komórek i tabletów. - Wyszukiwarki, w tym lider tego rynku w Polsce, firma Google, również zauważyły ten trend i chętniej kierują ruch przychodzący na ich strony z urządzeń mobilnych na strony dopasowane do ich wymagań - przyznaje Bilczyński. - Strony mobilne będą więc w wynikach wyszukiwania na smartfonach potencjalnych klientów widoczne wyżej niż strony w wersji na desktopy - dodaje.

Lekcje do odrobienia

Tyle, że większość stron internetowych w branży nieruchomości nie jest do tego przystosowana. Jak wynika z raportu serwisu Interaktywnie.com przedstawiającego marketing mobilny w Polsce, branża mieszkaniowa należy do najgorzej przystosowanych do wymogów urządzeń mobilnych.

W analizie przedstawionej w raporcie dostępność serwisów internetowych z poziomu smartfona oceniono na nieco ponad 9 punktów (z 30 możliwych). Ich użyteczność jest jeszcze mniejsza (4,6 pkt na30 możliwych). Witryny mobilne agencji nieruchomości i deweloperów praktycznie nie oferują niczego ponad to, co ich standardowa wersja. Nie ma więc mowy o geolokalizacji czy używaniu ekranów dotykowych.

W tym samym raporcie znajdujemy także informację o udziale odsłon z urządzeń mobilnych dla całej branży nieruchomości. W 2012 roku było to około 1 proc. Dla porównania, informacje i publicystyka notują 22 proc. udział odsłon z urządzeń mobilnych, a e-commerce - 7 proc. Siłą rzeczy większość firm nie wspomina też klientom o tym, jak mogą wykorzystywać swoje komórki.

Nieliczne wyjątki

Nieodrobione lekcje mogą się w przypadku firm z branży nieruchomości źle skończyć. - Jeśli witryna nie jest przystosowana do wyświetlania na smartfonach, potencjalni klienci po prostu z niej uciekną - zwraca uwagę Joanna Rechnio.

To dlatego namawia swoich klientów do zmian. Z tego samego powodu nowa wersja portalu Domiporta.pl od początku zaprojektowana jest tak, aby spełniać wymogi urządzeń mobilnych. Jako pierwszy serwis nieruchomościowy na polskim rynku, Domiporta.pl umożliwia użytkownikom smartfonów wygodne wyszukiwanie ogłoszeń i artykułów. Liczba użytkowników odwiedzających stronę za pomocą urządzeń mobilnych stale rośnie.

Wszystko na małym ekranie

Zarówno agencje nieruchomości jak i deweloperzy mają kilka sposobów na dostosowanie witryny do wymagań urządzeń mobilnych różniących się stopniem skomplikowania. Paweł Bilczyński z UpWebb, który takimi wdrożeniami zajmuje się na co dzień, uważa że im lepiej dopasowane do wymagań użytkowników urządzeń mobilnych ma być dana strona, tym więcej potrzeba czasu i wysiłku.

Jakie są opcje?

Po pierwsze, wykonanie odrębnej wersji strony dopasowanej do wymagań urządzeń mobilnych. Co to konkretnie znaczy? - Powinna ona pozwalać klientom na szybkie zapoznanie się z ofertą agencji i łatwe wyszukiwanie nieruchomości o interesujących ich cechach - tłumaczy Bilczyński. Joanna Rechnio podaje przykład jednego ze swoich klientów, Osiedla Słoneczny Ołtaszyn we Wrocławiu - Po wprowadzeniu zmian na witrynie wzrósł czas spędzany przez użytkowników mobilnych na tej stronie - tłumaczy.

Po drugie, można wydać trochę pieniędzy na przygotowanie aplikacji mobilnej. Tu dopasowanie do potrzeb może być nawet większe, tak samo jednak, jak koszty realizacji. Te mogą być wręcz zbyt wysokie dla mniejszych agencji. - Aplikacja wymaga także odrębnej promocji - w przypadku strony mobilnej jest o tyle prościej, że efekty przynoszą także prowadzone już akcje promocyjne strony internetowej - wyjaśnia Paweł Bilczyński.

Jak to robią w Stanach Zjednoczonych

Jak zauważa Paweł Bilczyński, w Polsce udział wyszukiwań z urządzeń mobilnych na frazy związane z rynkiem nieruchomości to około 2 proc. W USA - ponad 20 proc. W przypadku zapytań takich jak "biuro nieruchomości" co czwarte z nich kierowane jest do Google z urządzenia mobilnego.

Jeden z amerykańskich serwisów z ogłoszeniami podaje, że w weekendy nawet jedna trzecia ruchu to osoby wykorzystujące urządzenia mobilne. Agencje nieruchomości starają się dać swoim klientom narzędzia umożliwiające im łączenie świata wirtualnego z rzeczywistym - w tym specjalne aplikacje.

Zmiany  i  dostosowanie

Chodzi o znacznie większe możliwości niż tylko sprawdzanie ofert. Specjalne aplikacje pozwalają na przykład przeglądać oferty w sposób, który  opisany został na początku tekstu. Wśród kupujących nieruchomości popularne są wycieczki, w czasie których objeżdżają osiedla, na których chcieliby kupić mieszkanie i szukają najlepszych ofert.

Tak może być też wkrótce u nas. - Polska jest na razie na początku rewolucji mobilnej, która jednak spowoduje w niedługim czasie zamiany w zachowaniach użytkowników - prognozuje Bilczyński. Dlaczego? Bo lubimy i chętnie korzystamy z internetu w smarftonach. I branża nieruchomości, chcąc nie chcąc, musi się do nowych zwyczajów dopasować.

#
Szukasz mieszkania? Odwiedź Domiporta.pl

Chcesz kupić dom? Zobacz ogłoszenia

Myślisz o budowie domu? Sprawdź oferty sprzedaży działek

Więcej o:
Komentarze (1)
Mobilne nieruchomości w górę
Zaloguj się
  • Gość: Appelully

    0

    Например, бытует мнение, что наш водитель так оборзел, что даже под страхом лишения прав не пропускает ни скорую помощь, ни пожарных, ни милицию. Смотрю сколько у нас китайцев в городе проживает и страшно становится. купить матрас недорого

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX